Fire intense dage venter forud for 11 danske start up-virksomheder, der er draget til Barcelona for at deltage i verdens største mobilmesse, Mobile World Congress.
Her samles op imod 60.000 mennesker fra den globale telebranche i en heksekedel, hvor de nyeste mobiler, dimser og tendenser koger sammen med længe ventede udmeldinger fra de store telespillere.
For nye, håbefulde spillere på telemarkedet er messen en gylden chance for at få bredt deres budskaber og få trykket hånd med de tunge drenge i møder, der kan løfte nye ideer op til morgendagens pengemaskiner på et evigt foranderligt telemarked.
En af de danske virksomheder er den tre år gamle nordjyske virksomhed 2Operate, der har specialiseret sig i at udvikle overvågningssystemer, der hjælper teleselskaber med at effektivisere netværksdriften og kundesupporten.
En bombe under mobilbranchen
2Operate mål med deltagelsen er klart.
"Vi sælger direkte til mobiloperatørerne, og det er den eneste og den største messe, hvor hele toppen af branchen er til stede, hver eneste CEO og CTO. Det betyder, at man kan lave hurtige aftaler, og man kan have kæmpe ordrer med hjem," fortæller Lars Moltsen, direktør i 2Operate.
For at understrege mobilmessens fremmøde af magtfulde telemænd tilføjer han:
"Hvis nogen skulle få den ide at sprænge en bombe i Barcelona i denne uge, ville verdens teleindustri have et seriøst problem."
Dansk optimisme
Ud over at have en stand på messen, har virksomheden kørt en målrettet marketingkampagne via Linkedin op til messen, som vækker Lars Moltsens optimisme, inden startskuddet til messen går.
"Jeg har blandt andet fået et møde i stand med en topchef fra Telefónica, som jo er Spaniens svar på TDC. Ellers får vi besøg af eksisterende kunder og forventer at møde folk på højt niveau, at skabe en masse nye kontakter og få nye kunder," lyder det fra Lars Moltsen.
2Operate er blot en af de 11 danske virksomheder, der vil være at finde på en dansk fællesstand, der er blevet til i et eksportsamarbejde mellem brancheforeningen IT-branchen, Udenrigsministeriet, Eksportrådet og den danske ambassade i Spanien.
At messen ikke er for sjov set med danske vækst- og eksportbriller, bliver understreget af IT-Branchens direktør for forretningsnetværk, Babak Djarahi.
"De danske virksomheder får en helt unik mulighed for at vise sig frem og komme i direkte kontakt med nye, internationale kunder og samarbejdsparter. Virksomhederne har alle potentiale til at slå igennem og skabe international vækst," udtaler Babak Djarahi i en pressemeddelelse før konferencen.