I USA i starten af 1800-tallet, hvor elektriciteten begyndte at vinde indpas, var det normalt, at virksomhederne havde deres egen generator i bygningen - og samtidig var der ledere, der havde titel som "Director of Electricity".
Men efterhånden som centrale elværker i anden halvdel af 1800-tallet vandt frem, forsvandt både de lokale generatorer og elektricitetsdirektørene.
Med fremkomsten af it-i-skyen (cloud computing) som alternativ til "traditionel it" er det fristende at trække paralleller til den udvikling - og dermed overveje, om behovet for en dedikeret CIO-rolle er ved at forsvinde på samme måde som "Director of Electricity".
I et vist omfang er det rigtigt:
It bliver i dag købt igennem skyen på mange forskellige måder uden om it-afdelingen, både direkte (som for eksempel Amazons cloud computing), indirekte (som services for eksempel mail i skyen eller tilstedeværelse i form a firmaprofiler på sociale medier) og implicit i form af den øgede betydning af intelligente enheder ("SMART Devices").
Det retoriske spørgsmål
Afhængig af virksomhedens behov kan det derfor være en betragtelig del af it- og teknologiydelser, der købes som services uden at have "egen it- produktion" - og set på den måde er sammenligningen med elektriciteten ligetil.
Derfor det retoriske spørgsmål, som nogle forretningsdirektører stiller, når de bliver udfordret på deres egenrådige indkøb af teknologi: "Jamen, skal it da også godkende elregningen?"
Omvendt er der også en lang række faktorer, hvor it adskiller sig fundamentalt fra elektricitet.
Det drejer sig såvel om de rent praktiske, såsom at integrationen mellem flere leverandører stadig (på trods af marketingmaterialer, der siger det modsatte) er langt vanskeligere end integration mellem flere el-leverandører og de forretningsmæssige implikationer af at vælge forkert, som er langt større end ved at vælge en forkert elleverandør.
Hertil kommer, at de bagvedliggende lovgivningsmæssige krav er helt anderledes, og at brud på den lovgivning kan have fatale konsekvenser for virksomheden (for eksempel ved brud på persondataloven i forhold til opbevaring af data i skyen).
Sådan bør CIO'en gøre
Konklusionen er derfor, at selvom det er fristende at sammenligne tidligere tiders indkøb af elektricitet med de muligheder, som "it-i-skyen" giver, er der også afgørende forskelle.
Som CEO og/eller CIO er man dog stadig nødt til at forholde sig til, at det er tæt på umuligt og ofte uhensigtsmæssigt at indstille de enkelte afdelingers (decentrale) indkøb af it.
Istedet bør man acceptere det faktum, at det ændrer, hvad de enkelte enheder har brug for fra CIO'en - og at it's "monopol" på at være leverandør af it-services til virksomheden er under pres.
Andre end CIO'en kan håndtere it
Så ligesom CIO'en ikke skal godkende elregningen, er det heller ikke (kun) CIO'en, som kan håndtere it.
Men det betyder, at den ideelle CIO i dag er en leder, der kan agere internt i organisationen på de facto-markedsvilkår (inklusiv intern proaktiv markedsføring af, hvad afdelingen kan tilbyde) og levere en lang række meget forskellige ydelser til forretningsenhederne.
De går fra traditionelle it-ydelser til rådgivning og støtte til decentralt indkøb (om nødvendigt uden om it-afdelingen), leverandørstyring og integration af et bredt og forskelligartet spektrum af teknologiservices.
Tomas Hannibal Nielsen er chefkonsulent i PA Consulting Group.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egen holdning.