Den nye direktør for Visma i Danmark, June Meilgaard, fortalte for nylig, at Visma ser på deres produktportefølje i Danmark.
Det drejer sig blandt andet om en række opkøbte produkter, herunder det oprindeligt danskudviklede økonomisystem Winkompas og det tidligere sharewaresystem Summa summarum.
Det får danske Winkompas-forhandlere til at komme med et opråb.
"Vi kan ikke undvære Winkompas, og det mener jeg heller ikke, at Visma kan," siger Peter Houkjær fra den jyske forhandler Datalinknord, som har satset hele butikken på Winkompas. Mellem 60 og 70 procent af forhandlerens omsætning kommer fra Winkompas-forretning.
Samme synspunkt giver Tommy Jensen fra 2do EDB i Kalundborg udtryk for.
"Det er et fantastisk produkt. Efter min overbevisning er Winkompas det økonomisystem, der giver kunderne mest for pengene i dag," siger Tommy Jensen.
Han frygter dog for, om Visma helt har øje for mulighederne i Winkompas, som norske Visma købte i 2005.
"Jeg kan være lidt bange for, at der ikke bliver set på danske kunders behov. Efter at Visma har købt Mamut, er det blevet deres øjesten, og det produkt de gerne vil sælge til de små kunder. Men der mener jeg, at Winkomas er meget bedre," siger Tommy Jensen.
Tommy Jensen har stor succes med at sælge hostede Winkompas-løsninger. Det samme har Datalinknord, hvor Peter Houkjær også langer lidt ud efter Visma-produktet Mamut, som han heller ikke mener, at han kan bruge til så meget - og slet ikke kan tilpasses så meget, som Winkompas kan.
"Vi har bygget vores forretning op omkring Winkompas. Vi kender efterhånden produktet som vores egen bukselomme og kan lave alt i det. Det kan bøjes og drejes til at lave de mest fantastiske ting," siger Peter Houkjær.
Visma sendte brev ud til Wimkompaskunder: Køb Mamut i stedet
De to Winkompas-forhandlere satser derfor på, at Visma fortsætter med produktet, og de er begge uforstående overfor, at Visma i perioder ikke har givet produktet den fokus, de mener det fortjener.
En episode begge forhandlere ikke kan skjule de er lidt forargede over er, at Visma sendte et brev ud til alle Winkompas-kunder, hvor de tilbød dem at flytte over på norskudviklede Mamut.
"De fik ikke én kunde på det. Mamut har slet ikke de samme muligheder, og jeg mener det er en fejl af Visma, at de ikke gør mere ud af Winkompas," siger Tommy Jensen fra 2do EDB i Kalundborg.
Han peger på, at når han sælger den hostede version af Winkompas til sine kunder, så kan han meget hurtigt konkurrere med cloud-produktet E-conomic.
"Vi kan sælge en hostet Winkompas til 348 kroner om måneden. En E-conomic-løsning bliver hurtigt dyrere end det. E-conomic har været gode til markedsføring. Hvis Visma gjorde noget mere ud af, at markedsføre hostede Winkompas-løsninger, tror jeg, at det kunne blive en større succes," siger Tommy Jensen.
Tommy Jensen nærer dog ikke nogen illusioner om, at Visma kommer til at sætte en kampagne i gang. Han tror og håber dog, at Visma vil fortsætte med at understøtte programmet.
"Men vi går da og kigger i kulisserne, så vi ikke står på bar bund, hvis Visma skulle bestemme sig for at lukke Winkompas ned. Men jeg tror ikke, de gør det. De tjener stadig godt på licenserne, og der er også kommet en del opdateringer her på det sidste," siger Tommy Jensen.
Peter Houkjær fra Datalinknord satser endnu mere benhårdt på Winkompas.
"Vi ser ikke efter alternativer. Vi er en Winkompas-forhandler. Og det bliver vi ved med at være. Jeg tror ikke på, at Visma kan finde på at nedlægge produktet. Men det er rigtigt, at vi er for få forhandlere. Vi burde være mindst 100 forhandlere flere," slår Peter Houkjær fast.
Læs mere:
Ny Visma-direktør: Der forsvinder nok nogle produkter i Danmark