IBM har fået en outsourcing-kontrakt i hus med den amerikanske teleoperatør Sprint. Ifølge amerikanske medier af aftalen flere milliarder dollars værd.
De kommende fem år skal it-kæmpen overtage Sprints kundeservice og gennemgå hele it-infrastrukturen i selskabets kundeservice, som hidtil ikke har haft nogen stor stjerne hos kunderne.
Kontrakten kommer til at berøre i omegnen af 6.000 ansatte, der dog hovedsagelig arbejder på call-centre hos helt tredje selskaber. De vil fremover være at finde på IBM's lønningsliste.
Sparer milliarder
Sprint venter at skære sine omkostninger med mere end tre milliarder kroner via aftalen.
Besparelserne skal hentes ved at route kundernes opkald mere hensigtsmæssigt, besvare og administrere dem hurtigere og sørge for, at kunderne i højere grad kan betjene sig selv.
Analytikere vurderer, at der kun er ganske få selskaber ud over IBM, der kan varetage en aftale af den art og størrelsesorden.
I den senere tid har IBM også haft held til at indgå enorme aftaler med BP Amoco og Proctor and Gamble, som it-selskabet skal drive al finansiel administration for sammen med Pricewaterhousecoopers.
Den præcise værdi af kontrakten mellem IBM og Sprint er ikke offentliggjort.