Nystartede webshop-ejere: Frygt ikke krævende paragraffer og rigide regler. De kan ifølge E-mærket vendes til din fordel.
Giv fri fragt, hvis det er muligt. Det fjerne de typiske frustrationer hos dine kunder - og kan give en bedre forretning på bundlinjen, men E-mærket. Foto: Lars Schmidt.
Der er mange regler, der skal overholdes som webkøbmand. Derfor hopper nogle e-handlende over, hvor gærdet er lavest - eller decideret snyder på vægten.
Men man kan lige så godt stryge skjorten, sætte midterskilningen og være klassens kæledægge. Det betaler sig.
Det mener E-mærket, der har fundet mindst tre eksempler på, at det er klogt og god forretning at bruge regler og restriktioner aktivt til at give sin netbutik et fortrin i forhold til konkurrenterne.
Skjul ikke gebyrer og fragt - du mister salg
For eksempel med tydelige prisangivelser.
"Det står tydeligt i markedsføringreglerne, at man skal oplyse om alle de beløb, der kommer oven i varens pris, for eksempel fragt og gebyr på kreditkort, første gang kunden ser varen," forklarer Maria Jensen, jurist ved E-mærket.
Men det er der mange, der ikke gør. Og så bliver det hurtigt en konkurrenceforvridende ulempe for dem, der forsøger at efterleve reglerne - fordi de også er svære at håndhæve.
Men det giver mening på den lange bane at lege dydsmønster.
Hvis kunder lokkes til købssituationen uden at kende de faktiske omkostninger, forlader mange alligevel den fyldte indkøbskurv ved checkout. Får en dårlig oplevelse. Og vender måske aldrig tilbage.
Tal fra Dansk e-handelsanalyse (2011) viste, at hele 34 procent af dem, som forlader netbutikken midt i købsflowet, kun kiggede forbi for at undersøge prisen. Det er altså med til at forpurre konverteringsraten, hvis man tvinger folk gennem hele købsforløbet for at finde prisen.
Der findes ingen eksempler på en teknisk implementation, der lever op til lovens regler. Men E-mærket forsøger at lave flere vejledende skabeloner. Maria Jensen foreslår som alternativ, at webbutikker kan tilbyde fri fragt. Så fjerner de lovgivningsskravet.
Betal dine kunders del af fragten - det betaler sig
Netop fragt er et ofte debatteret element i webhandel.
Ifølge loven skal webbutikker ikke betale fragten, hvis kunder fortryder købet. Men den omkostning bør man overveje at sluge, mener E-mærket.
"Vi kan bare konstatere, at der er rigtig mange klagesager, der tager udganspunkt i fragt, eller at kunden har oplevet det besværligt at skulle sende noget retur," siger jurist Maria Jensen ved E-mærket.
"Jeg ved godt, at det selvfølgelig ikke er alle, der kan tilbyde fri fragt. Så det er også ment som en opfordring til butikkerne om, at det kan være en måde, der giver lidt omtale, måske flere kunder og en mulighed for at skille sig ud fra konkurrenterne."
Ifølge E-mærkets tal siger op mod 85 procent af de webhandlende kunder, at fragt har en stor eller afgørende betydning for deres køb.
Snyd ikke dine kunder til at abonnere på nyhedsbreve
Ifølge markedsføringsloven skal kunder aktivt tilmelde sig et nyhedsbrev, ellers kan det som spam give bødestraf via Forbrugerombudsmanden. Men mange e-købmænd kan ikke stå for fristelsen for mange nye abonnenter - og sætter automatisk flueben i nyhedsbrevstilmeldingen eller bruger en - ifølge E-mærket - usikker undtagelse i reglerne.
"Man skal aktivt acceptere at tilmelde sig nyhedsbrev. Men der er en undtagelse, der går på, at hvis der er tale om præcis den samme vare, så må man gerne sende et nyhedsbrev. Men så er der altså tale om, at man kun må sende nyhedsbreve om sandaler, hvis kunden købte sandaler. Præcis hvor stor afvigelsen må være, er det ikke taget stilling til. Så hvis 1000 personer pludselig modtager en mail om støvler, og klager, så kan det blive en bøde på minimum 10.000 kroner og derefter 100 kroner per udsendt mail," siger Maria Jensen.
"Der er generelt rigtig meget fokus på spamregler og hvor grænsen for at man overtræder dem går, så vi opfordrer vores medlemmer til at være meget påpasselige på det område".
Hvis man samler alt for store bunker af nyhedsbrevstilmeldinger fra folk, der reelt ikke er interesseret, risikerer man også at få svært ved at lave en nøjagtig effektmåling af nyhedsbrevene. Og sure eller inaktive nyhedsbrevsmodtagere kan også have den negative konsekvens, at firmaets nyhedsbrev bliver kategoriseret som spam hos for eksempel TDC eller Gmail.
Samtlige prismarkedsføringsregler finder man på Forbrug.dk.
LÆS OGSÅ:
Er fragt-gebyrer at snyde kunderne?
Danske nethandlere forsvinder ud af landet