Artikel top billede

Sådan får du en halv milliard helt nye kunder i din webbutik

Danske iværksættere kan give din webshop et lynhurtigt internationalt ansigt.

Det er trygt og sikkert at drive webbutik i Danmark. Men ved udelukkende at satse på hjemmemarkedet går man glip af tusindvis af ordrer.

Det mener de danske iværksættere i firmaet Xspance, der leverer en tjeneste, som netop hjælper danske webshop-ejere med at skubbe deres forretning ud over grænsen.

"Vi er på vej ind i nethandlens "runde to". Og der må man bare erkende, at de store spillere trækker fra med stor fart," siger medstifter Christoffer Jørgensen til ComON.

Derfor er essensen af Xspance, at firmaet skaber en nem måde at eksportere data fra danske webshops og opsætte en ekstra salgskanal hos Amazon og en håndfuld andre europæiske storspillere.

"Alt for mange danske webshops satser udelukkende på Danmark, og det mener vi er en stor fejl. Eller også satser de på Norge og Sverige, hvilket vi mener er ærgerligt og en forkert prioritering, da alene England, Tyskland og Frankrig udgør et marked på 200 millioner mennesker," siger Christoffer Jørgensen.

Kan vi konkurrere derude?

Xspances webportal kan via API'er trække data fra en række webshop-tjenester, som danske e-handlere allerede bruger. For eksempel Magento, SkandiaWeb og Dandomain. Sidstnævnte bruges i cirka 3.000 danske e-butikker.

Butikkernes varer kan så lægges ind på butikshylderne hos store e-varehuse som for eksempel Amazon, eBay, Pixmania, QXL og franske Fnack

"Hvis man kommer derud, dækker man pludselig en rigtig stor del af markedet. Du henvender dig til 500 millioner i stedet for fem millioner - og får nogle salgsresultater, der afspejler det," siger Christoffer Jørgensen.

Men i sin egen webbutik har man mulighed for at konkurrere på mange andre parametre end pris. Kommer det ikke til at handle udelukkende om lave priser, når man for eksempel ligger hos Amazon?

"Det kommer det i en vis grad til at gøre. Men du skal se det her som et ekstra lag til din butik. Der er rigtig mange, der bruger os til at at komme af med "overstock" og til at skabe stordriftsfordele. Hvis man handler med elektronik eller tøj, så er der tale om modevarer. Og jo større flow og mindre lager, jo bedre økonomi har du. Der er vi en gylden måde til at komme af med sit overstock på," siger Christoffer Jørgensen.

"Men det spændende er, at det skaber omsætning, der kommer fra helt andre end de normale kanaler".

Men der er også negative sider af den internationale handel - eller i hvert fald ting man skal tage højde for og kameler, der skal sluges.

For eksempel skal man acceptere, at Amazon til dels kommer til at "eje" kunderne. Hos Amazon har man ikke mulighed for at "brande" sig med meget andet end et firmanavn og et diskret logo. (Se to eksempler 1 og 2)

Det er også imod Amazons regler at forsøge at drive trafik fra sin Amazon salgsside til sin egen webbutik. Og Amazon sætter meget høje krav til butikkernes serviceniveau. Xspance har oplevet, at en kunde fik advarsler fra Amazon med trusler om at blive ekskluderet, fordi sælgeren ikke reagerede tilpas hurtigt på ordrer.

Men det virker

Xspance har brugt halvandet år på at komme i gang, men føler nu, at det er på tide at prale lidt med sine resultater.

Webshoppen GameBits.dk har for eksempel hentet næsten en halv million i omsætning fra 34 lande på de første tre måneder. Den største kunde hos Xspance, som Christoffer Jørgensen ikke kan sætte navn på, har allerede rundet en million kroner i omsætning.

Men der er jo også en masse jura og lovkrav på de forskellige markeder, som danske e-handlere måske frygter at komme i clinch med?

"Harmoniseringen i EU har gjort meget på det område. Der er for eksempel den europæiske reklamationsret på to år, som end ikke Apple fik lov at omgå. Så har tyske forbrugere godt nok nogle specielle rettigheder, der giver dem mulighed for at returnere på forhandlerens regning, men det er ikke noget, som jeg mener skal holde folk tilbage," siger Christoffer Jørgensen.

"Den store verden kommer nærmere og nærmere. Så man kan lige så godt gøre sig klar til den," mener direktøren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere