Læs også:
Hemmelige databaser propfyldte med data om danskerne
Forslag: Alle nyfødte skal i politiets DNA-register
Ved at samkøre data fra fem forskellige offentlige registre, vil Udbetaling Danmark fra den 8. april sætte en stopper for snyd med sociale ydelser.
Konkret betyder det, at modtagere af boligstøtte, familieydelse, barselsdagpenge, pension eller førtidspension nu får deres oplysninger kontrolleret helt automatisk.
"Samkørslen sker for alle, der modtager en af de ydelser, som vi har ansvaret for. Alle, der er i databasen vil blive sammenkørt ud fra bestemte kriterier, vi sætter op," siger Birgitte Kongsted, der er afdelingschef ved Udbetaling Danmark.
Tidligere havde kommunerne selv ansvaret for udbetalingen af ydelser, og kontrollen af disse foregik gennem medarbejdere, der udførte kontrollen fra sag til sag.
Her er de fem registre
Kontrollen sker ved at samkøre data fra fem forskellige registre:
CPR-registeret, virksomhedsdata, boligstøtteregisteret, indtægtsoplysninger fra Skats system og Udbetaling Danmarks eget system, KMD sag.
"Når man ser bestemte mønstre gå igen og igen, hvorfor så ikke trække data ud og få kigget dem igennem," siger Birgitte Kongsted.
Kontrollen foregik tidligere manuelt fra sag til sag i kommunerne. Her blev kontrollen udført af en medarbejder i kommunen.
"Det handler om at lave samkørsler, som manuelt er blevet fortaget af kommunerne. Nu får vi bare en maskine til at gøre det."
Datasikkerheden er på plads
Udbetaling Danmark har særskilt lovgivning, der skal sikre, at borgernes data behandles korrekt.
"Det er fastdefineret, hvor længe vi må gemme data, og hvem der må se dem," siger Birgitte Kongsted.
Hun fremhæver samtidig, at man ikke bare uden videre kan gå i gang med at samkøre data uden samtykke fra borgerne.
"Vi skal samtidig overholde datatilsynets lovgivning omkring, hvordan personfølsomme dataoplysninger skal opbevares, og hvad der er almindelige registeroplysninger."
Læs også:
Hemmelige databaser propfyldte med data om danskerne