Artikel top billede

(Foto: © Claude Dagenais, 2007 /)

Sådan stopper ny super-database socialt bedrageri

Ved at samkøre data fra fem registre vil ny myndighed sætte en stopper for socialt bedrageri.

Læs også:

Hemmelige databaser propfyldte med data om danskerne

Forslag: Alle nyfødte skal i politiets DNA-register

Ved at samkøre data fra fem forskellige offentlige registre, vil Udbetaling Danmark fra den 8. april sætte en stopper for snyd med sociale ydelser.

Konkret betyder det, at modtagere af boligstøtte, familieydelse, barselsdagpenge, pension eller førtidspension nu får deres oplysninger kontrolleret helt automatisk.

"Samkørslen sker for alle, der modtager en af de ydelser, som vi har ansvaret for. Alle, der er i databasen vil blive sammenkørt ud fra bestemte kriterier, vi sætter op," siger Birgitte Kongsted, der er afdelingschef ved Udbetaling Danmark.

Tidligere havde kommunerne selv ansvaret for udbetalingen af ydelser, og kontrollen af disse foregik gennem medarbejdere, der udførte kontrollen fra sag til sag.

Her er de fem registre

Kontrollen sker ved at samkøre data fra fem forskellige registre:

CPR-registeret, virksomhedsdata, boligstøtteregisteret, indtægtsoplysninger fra Skats system og Udbetaling Danmarks eget system, KMD sag.

"Når man ser bestemte mønstre gå igen og igen, hvorfor så ikke trække data ud og få kigget dem igennem," siger Birgitte Kongsted.

Kontrollen foregik tidligere manuelt fra sag til sag i kommunerne. Her blev kontrollen udført af en medarbejder i kommunen.

"Det handler om at lave samkørsler, som manuelt er blevet fortaget af kommunerne. Nu får vi bare en maskine til at gøre det."

Datasikkerheden er på plads

Udbetaling Danmark har særskilt lovgivning, der skal sikre, at borgernes data behandles korrekt.

"Det er fastdefineret, hvor længe vi må gemme data, og hvem der må se dem," siger Birgitte Kongsted.

Hun fremhæver samtidig, at man ikke bare uden videre kan gå i gang med at samkøre data uden samtykke fra borgerne.

"Vi skal samtidig overholde datatilsynets lovgivning omkring, hvordan personfølsomme dataoplysninger skal opbevares, og hvad der er almindelige registeroplysninger."

Læs også:

Hemmelige databaser propfyldte med data om danskerne

Forslag: Alle nyfødte skal i politiets DNA-register




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere