Viden om vores brugsmønstre på nettet er en økonomisk grundsten for en lang række virksomheder, der lever af de data blandt andet til at vise relevante annoncer til den enkelte baseret på deres præferencer.
Og er samtidig en nøglekomponent for en lang række virksomheders big data og CRM-initiativer.
Mængden af data der er tilgængelig, står imidlertid over for et potentielt drastisk fald.
En nyligt udgivet rapport fra analysehuset Ovum, Ovum's Consumer Insigthts Survey viser, at 68 procent af brugere på nettet i de 11 lande, som analysen er lavet i ville bruge en "do-not-track"(DNT) funktion eller service, hvis den var lettilgængelig.
Manglende fokus
Undersøgelsen, der indeholder besvarelser fra 11.000 brugere, viser, at netbrugernes i stigende grad kritiske indstilling til tracking kombineret med hårdere lovmæssige indgreb vil begrænse strømme af persondata og brugermønstre.
Det vil få betydelig konsekvens ikke bare for de virksomheder der benytter sig af samme.
Mark Little er analytiker hos Ovum, og ifølge ham er der et manglende fokus på problemstillingen.
"Midt i euforien omkring big data er der desværre en tendens til tage for givet, at der fortsat vil være let tilgang til en strøm af 'little data" eller persondata, om man vil. Brugerne har nu imidlertid i stigende grad adgang til nye værktøjer og services som overvåger, kontrollerer og beskytter deres personlige data, og det virker som om, at der er en voksende lyst til at bruge dem," siger han.
Mistillid
En af de helt store udfordringer for de virksomheder, der er afhængige af brugerdata, er en udpræget mistillid fra netbrugerne.
Undersøgelsen henviser til debatten om blandt andet Facebook og Googles brug af den data, som de indsamler om det enkelte individ.
Den viser, at sølle 14 procent af respondenterne mener, at internetvirksomhederne er ærlige omkring deres brug af de personlige data.
"Der er et klart behov for, at de virksomheder, der indsamler og kontrollerer data, får en bedre fornemmelse for den trussel mod deres "forsyningslinjer" af persondata, der på vej. Og at de så investerer i redskaber, der kan give dem indsigt i profilen af de brugere, der har en modvilje mod tracking" siger Mark Little.
Ovum mener, at undersøgelsen er et signal til virksomhederne om at gå forrest og give brugerne redskaber til at håndtere private oplysninger, gå i gang med målrettet at kommunikere og overbevise deres brugere, at de rent faktisk er til at stole på og i øvrigt sørge for at, der størst mulig transparens i forhold til hvordan dataindsamlingen sker, og hvad data bliver brugt til.
Oversættelse: Line Ørskov