Læs også:
Flænser konkurrenterne: Derfor er Google umulig at slå
Vild vækst hos Amazon: Er ved at lave "en Apple"
Google køber en relativ ukendt virksomhed, Channel Intelligence, for 690 millioner kroner.
Det skriver Channel Intelligence på sin blog.
Der ligger en klar strategisk bagtanke bag købet. Det skal nemlig være med til at styrke Googles position overfor virksomheder som Amazon og Ebay.
Købet af Channel Intelligence forventes helt afsluttet i løbet af første kvartal af 2013.
Google satser benhårdt på online salg med købet
Channel Intelligence er et af ICG-gruppens konsoliderede virksomheder.
Den sporer tæt på 15 procent af alle amerikanske online-transaktioner og forskellige kategorier af online detailsalg.
"Vi kender ikke Channel Intelligence, men vi antager, at det vil være en del af Googles bestræbelser på at satse endnu mere på online salg," skriver Businessinsider i forbindelse med nyheden.
På den nyerhvervede virksomheds hjemmeside kan man således læse, hvordan Channel Intelligence blandt andet vil arbejde sammen med Google for at øge trafikken i forhold til online-salg.
Amazon er en trussel for Google
Ifølge Businessinsider viser købet, at Google nu vil intensivere kampen mod Amazon på online-salg.
"En truende trussel mod Google er den fortsatte styrke hos Amazon. Når folk vil købe ting online, springer de Google over, og går direkte til Amazon," skriver Businessinsider.
Online-salg er det måske vigtigste område for Google, og derfor er det så centralt for den store søgemaskinevirksomhed at tage kampen op med Amazon.
"Googles forretning er bygget op omkring folk, der søger på Google efter ting at købe. Det er den mest værdifulde søgning set fra et kommercielt synspunkt. Købet viser derfor, at Google vil forbedre brugerens søgning, når det kommer til online-salg, så brugerne netop ikke springer søgemaskinen over," skriver internetmediet.
Angiveligt vil Channel Intelligence blive en del af Google Shopping på længere sigt.
Det vil sandsynligvis give Google flere muligheder for at tilbyde flere funktioner og features.
"Google forbliver mellemmanden mellem brugerne og detailhandlerne. Google vil ikke kun tjene penge på annoncer men også begynde at tage markedsandele fra Amazon og eBay," skriver ZDNet.