Så har danskerne fået deres eget lille hjørne af den store videotjeneste YouTube, der er ejet af Google. Der er allerede 2,2 millioner unikke danske brugere om måneden hos tjenesten, og de kan fremover benytte en lokaliseret version på youtube.dk. Ifølge Google Danmark bliver YouTube dermed mere interessant for danske brugere.
"Dels kommer der mere originalt indhold i form af lokale danske mediekanaler på YouTube, dels kan almindelige danske brugere nu søge om at deltage i YouTubes partnerprogram og dermed få muligheden for, via annoncer, selv at tjene penge på det indhold de producerer til YouTube," siger Peter Friis, direktør for Google Danmark.
Det bliver nu lettere at finde og se dansk videoindhold. På forsiden af youtube.dk vises de mest populære danske videoer og dem, der stiger mest i popularitet.
Der er også indgået en række aftaler med partnere, der skal skabe originalt, dansksproget indhold til tjenesten. Det gælder blandt andet SF Film, der nu får sin egen kanal. Desuden har Bonnier og Københavns Universitet indgået partneraftaler med YouTube.
For at tjene penge på det indhold, man deler på YouTube, skal man være såkaldt YouTube-partner. Både virksomheder og almindelige brugere kan ansøge om at blive partner. YouTube-partnere kan bl.a. uploade videoer af en vilkårlig længde, designe deres egen YouTube-kanal og tjene penge på deres videoer ved at få vist annoncer eller ved at gøre det muligt at leje videoerne.
Derimod kan almindelige brugere kun uploade videoer, som er kortere end 15 minutter, og de kan ikke tjene penge på deres videoer.
Google fortæller, at der uploades 72 timers video på YouTube hver eneste minut. Hvis du vil se alt det indhold, der bliver lagt på tjenesten i løbet af et døgn, vil det tage mere end ti år af dit liv.