Danske virksomheder har hele ugen været plaget af problemer med en lang række selvbetjeningsløsninger hos Skat, som har givet lange svartider, timeouts og besked om at vende tilbage senere på Skats løsninger.
Fredag er det hele TastSelv Erhverv, den er gal med, fordi virksomhederne ikke bliver logget på tjenesterne.
Hos Skat fortæller kontorchef Johnny Mandrup Jensen:
"Det er præcis de samme problemer som vi har haft hele ugen. Det er stadigvæk firewallen, der driller derude," siger han og hentyder til leverandøren CSC.
Firmaet udskiftede den 25. januar hele Skats firewall-kompleks med nyt udstyr. Siden har Skat haft massive problemer med en lang række digitale tjenester for virksomheder.
"Der bliver arbejdet fra USA, Israel, firmaet Check Point og ude hos CSC på at løse de her fejl," siger han.
Han fortæller, at der står syv nye firewalls hos CSC. I de tilfælde, hvor trafikken gennem en firewall rammer et enkelt system, opstår der ingen problemer for brugerne.
"Men når en firewall kalder en anden firewall, eksempelvis fra vores moderniserede platform over i den gamle, hvor den spørger på nogle services, så koster det tre sekunder, hver gang man gør det," siger Johnny Mandrup Jensen.
Han fortæller, at det er netop denne problemstilling de mange ansatte og eksperter kigger på i øjeblikket.
"Hvor pokker opstår de tre sekunder på hvert servicekald? Og det er jo tre sekunder gange mange transaktioner," siger kontorchefen.
På trods af it-problemerne med lange svartider og skærme som fortæller brugeren, at "der er travlt på TastSelv i øjeblikket - prøv igen senere," er det faktisk lykkedes at få de momsindberetninger fra mellem store firma indberettet, som havde afleveringsfrist i dag.
"Det har ikke været helt lukket. Virksomhederne er kommet igennem med lange svartider," siger Johnny Mandrup Jensen.
Skat skrev fredag eftermiddag på hjemmesiden, at "Der er i øjeblikket problemer med at komme ind i TastSelv Erhverv"
"Det er kritisk, det her. Vi vil gerne have løst det inden weekenden," siger Johnny Mandrup Jensen.
"Vi synes, at det er sindssygt ærgerligt, og det er jeg sikker på at vores leverandør også synes. De kunne godt tænke sig at arbejde med noget andet end de her problemer," siger han.
Johnny Mandrup Jensen oplyser, at Skat er i konstant kontakt med CSC om problemet på ledelsesniveau, hvor myndigheden har bedt om updates hver time på, hvad CSC aktuelt arbejder på.
"Vi snakker om muligheden for at gå baglæns til den gamle firewall, hvis ikke det her er løst inden vi går hjem."
Meningen er, at CSC så i løbet af weekenden skal installere den gamle firewall løsning igen, sådan at tingene kan være stabiliseret mandag, så landets virksomheder kan benytte eIndkomst uden problemer igen, forklarer kontorchefen.
Han fortæller, at den egentlige årsag til problemerne stadig ikke er fundet, men at man fejlsøger flere muligheder.
Blandt andet er man i øjeblikket ved at kontrollere de nogle updates til de berørte firewalls, ligesom en central switch mellem Skats leverandørnet, internettet og op imod firewallen, er ved at blive kontrolleret.
"Det er voldsomt frustrerende. Der er arbejdet på det i døgndrift lige siden det startede mandag aften, og jeg snakkede med CSC både klokken halv tolv og igen klokken to i nat, så der bliver arbejdet i døgndrift, indtil fejlen er fundet," siger Johnny Mandrup Jensen.