Læs også:
Vigtig Skat-løsning i sort efter fejl hos leverandør
Danske virksomheder havde mandag og tirsdag problemer med at benytte flere af Skats tastselv-løsninger på nettet til erhvervslivet på grund af it-fejl.
Problemerne opstod mandag eftermiddag omkring klokken 16.20, de varede frem til tirsdag eftermiddag.
Det fortæller kontorchef hos Skats it-funktion, Johnny Mandrup Jensen.
Han oplyser, at Skat med det samme meldte fejlen til leverandøren CSC, og at problemerne var centreret omkring login-problemer i forhold til Skats eIndkomst og det såkaldte Excise Movement and Control System (EMCS).
Det sidstnævnte system benyttes i forbindelse med forsendelser af afgiftsbelagte varer som tobak og spiritus inden for EU.
Timeout og sporadisk logon
Johnny Mandrup Jensen fortæller, at fejlen bevirkede, at nogle af brugerne sporadisk har kunnet benytte eIndkomst, mens andre er blevet mødt af en timeout på en firewall.
"Det er infrastrukturløsningen omkring firewall og sikkerhedsløsningen, som har givet gener henover natten," siger kontorchefen.
Han fortæller, at han tirsdag formiddag kommunikerede med CSC på ledelsesplan for at følge med i, hvad leverandøren gjorde ved problemerne.
"Det er vores centrale sikkerhedsløsning, som har givet nogle problemer. CSC har justeret nogle timings-parametre, så det er infrastrukturen, der har gjort et hop derude, " siger han.
Stor momsberetning lige om hjørnet
Efter ændringen i parametrene hos CSC holdt Johnny Mandrup Jensen op med at modtage fejlindberetninger fra Skats kundecentre, hvilket indikerede, at fejlen var fundet og rettet.
Han oplyser, at Skat mandag og tirsdag ikke har haft tidsfrister på indberetninger fra erhvervsbrugerne.
Men det er centralt for Skat, at systemerne virker i slutningen af ugen, hvor der skal indberettes til eIndkomst.
"Så det skal virke. Vi har stor momsindberetning på fredag, så der er lige et par dage at løbe på," siger han.
Følgevirkninger af firewall-udskiftning
Johnny Mandrup Jensen fortæller, at CSC udskiftede hele firewall-komplekset omkring Skat den 25. januar med nye løsninger og softwarepakker.
Derfor kan de aktuelle it-problemer godt være udløbere af dette arbejde.
Udskiftningen sker nu, for at Skat får tid til at få finjusteret al it inden begyndelsen af marts, hvor offentliggørelsen af årsrapporterne bliver Skats travleste dag på nettet.
Travlheden om nogle få måneder skyldes, at borgerne vil vide, om de får penge tilbage fra Skat.
Her har tilbagevendende problemer med kapaciteten tidligere fået myndigheden til at eksperimentere med cloud-kø-systemer, for at undgå problemer med overbelastning af it-systemerne.
Skat skiftede tilbage i november til en ny sikkerhedsløsning, hvilket også gav dagelange problemer med login til selvbetjeningssystemerne, og det betød, at Skat måtte udsætte fristen for indberetning af moms.
Dengang var det dog selve sikkerhedsløsningen, der drillede, fortæller Johnny Mandrup Jensen.
"Denne gang var det ikke sikkerhedsløsningen, men kommunikationen mellem firewall og sikkerhedsløsningen," siger Johnny Mandrup Jensen.