Mit arbejde har, siden jeg blev færdig med min uddannelse som cand.it i 2009, været præget af samarbejde med en hel del konsulenter, hvilket ikke er usædvanligt, når man er uddannet i it-branchen og arbejder med it-projekter.
Nogle gange er det gået godt, andre gange mindre godt.
Jeg har løbende undret mig over, at man ikke på IT-Universitetet beskæftiger sig mere med dette område, da et dårligt konsulentsamarbejde både kan være dyrt for organisationen, ødelæggende for arbejdsglæden og ikke mindst resultere i, at kvaliteten af projekterne bliver dårligere.
For nylig havde jeg imidlertid en rigtig succesoplevelse med et samarbejde og besluttede mig for at få noteret, hvad det var, der fungerede i dette samarbejde, til inspiration for andre.
Beslut dig for at lære
Fordelen ved konsulenter er, at de har specialistviden.
Insister på at forstå det materiale, konsulenten udarbejder.
Efterhånden som du og konsulenten arbejder jer igennem materialet, vil I opleve "issues", som er ting, I ikke umiddelbart kan afklare.
De bliver oftest indført i en "issuelog".
Hvis du arbejder med en issuelog, så sørg for, at det er dig, der vedligeholder den.
Skriv selv
Til de fleste projekter, jeg har haft en konsulent på, har konsulenten skullet være med til at udarbejde skriftligt materiale.
Her kan det middelbart lyde selvmodsigende at hyre en konsulent og samtidig skrive en stor del af materialet selv, men det giver den nødvendige indsigt i stoffet og betyder, at viden bliver i organisationen.
Det har virket godt for mig selv at skrive materialet og lade konsulenten færdiggøre/kommentere det.
Du kan også vælge at lade konsulenten starte med at skrive de afsnit, hvor det er svært at komme i gang, for eksempel på grund af manglende viden, og selv færdiggøre det.
Endelig kan du vælge, at I skriver afsnittet sammen på gammeldags skolemaner.
Det er en rigtig god metode til at komme ud over den "kommunikationskløft", som opstår, når du forsøger at forklare en arbejdspakke til konsulenten, inden du måske selv helt har forstået den.
Overlad endelig ikke hele skriveopgaven til konsulenten alene.
Dermed opnår du ikke en større forståelse af opgaven.
Sådan kommer du videre
Tag de interne kampe
Jeg har ofte hørt udtrykket: "Min uafhængige konsulent siger det", underforstået "ergo er det sandt".
Husk, at ingen konsulenter er uafhængige, og i dine kollegers øjne slet ikke "din" konsulent.
Brug tiden på at høre (og ikke mindst forstå), hvad konsulenten har at sige.
Dan dine egne meninger, og argumenter ud fra det.
Hvis en organisation er tvunget til at lade to eksterne konsulenter tage dialogen, fordi emnet er for svært at diskutere for de parter, der har beslutningskompentencen, har organisationen et problem, som er ganske alvorligt.
Kend din organisation
Kend din egen organisation, så du kan tage de interne kampe, der kan opstå i forbindelse med et projekt, men også så konsulenten kan deltage på et passende niveau, hvis han deltager i møder.
Du er ofte den eneste kilde til denne insider-viden for konsulenten, og det er dig, der har ansvaret for, at der er et effektivt udbytte af de møder, konsulenten skal deltage i, og dermed en effektiv udnyttelse af konsulentens tid.
Du er nu arbejdsgiver
(særligt for de nyuddannede)
Agér som en arbejdsgiver/leder.
Ledelse er ikke en eksakt videnskab, men lad dig inspirere af de gode ledere, du har haft.
Det, der har virket for mig, har været tre simple ting:
1. Foretag forventningsafstemning om opgaven. F
å den beskrevet i så klare vendinger som muligt, og få konsulenten til at forklare den over for en tredjepart (for eksempel din leder, mens du lytter).
Få desuden konsulenten til at formulere sin forståelse af opgaven i en mail, som udgør jeres aftale.
På den måde er alle orienteret, og du er sikker på, at opgaven er forstået og modtaget.
2. Løbende kommunikation med konsulenten.
Det har virket for mig at ringe (ikke skrive) til konsulenten hver fredag eftermiddag.
Jeg hører lidt om processen, jeg beder om at se delprodukter, og jeg fortæller fra min side af bordet om, hvordan det går på de interne linjer. Hvilke udfordringer jeg har, og hvad der er løst/afklaret.
Dels får konsulenten ro i maven i forhold til, at de interne kampe bliver taget, dels kan han/hun også levere uformel sparring i forhold til, hvordan du kan håndtere kampene.
Denne sparring kan du så, fordi det er fredag eftermiddag, tage med hjem og tænke lidt over hen over weekenden og så tage op igen om mandagen, hvis du stadig synes, det giver mening.
3. Driv processen selv.
Det er DIG og dig alene, der har ansvaret for, om I lykkes eller ej.
Det indebærer, at planlægningen og processen godt kan tegnes i fællesskab, men det er dig, der skal have overblikket.
Ovenstående råd er blot ment som inspiration til, hvordan du som (nyuddannet) akademiker kan arbejde mere effektivt med konsulenter.
Læs dem, debatter dem, del dem - gerne med din konsulent eller din kollega.
Julie Sanders er konsulent hos Kombit.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdning.