Læs også:
Flænser konkurrenterne: Derfor er Google umulig at slå
Computerworld News Service: Google, AT&T og Verizon Communications er blandt de selskaber i USA, der brugte flest ressourcer på lobbyisme i fjerde kvartal 2012, viser oplysninger offentliggjort i denne uge af Repræsentanternes Hus.
I andre kvartaler har it- og teleselskaber stået øverst på listen, men i fjerde kvartal var der en håndfuld selskaber, der brugte flere ressourcer end AT&T, Google og Verizon på at forsøge at øve politisk indflydelse.
Verizon brugte 19,5 millioner kroner i fjerde kvartal på lobbyarbejde, AT&T brugte 19,1 millioner kroner, mens Google brugte 18,8 millioner kroner.
Dermed befinder de sig alle tre blandt de 10 selskaber, der bruger flest penge på at lægge pres på politikerne. Microsoft brugte 13,6 millioner kroner på lobbyisme i fjerde kvartal 2012.
Et problem?
Det er bekymrende, at it-selskaberne bruger så mange penge på at købe indflydelse i Washington, D.C, mener forbrugerorganisationen Consumer Watchdog.
Google brugte 70 procent flere penge på lobbyisme i 2012 end i 2011, mens Facebooks udgifter til lobbyisme steg med hele 318 procent i fjerde kvartal 2012 i forhold til samme periode året før, bemærker Consumer Watchdog.
"Google og Facebook vil have dig til at tro, at de er anderledes end andre store virksomheder," kommenterer John Simpson, der er privacy-projektchef for hos Consumer Watchdog, i en e-mail.
"Det er de ikke. De følger den korrupte erhvervstradition i Washington: At man køber sig til det, man vil have."
Forbrugerorganisationen sætter ifølge Simpson fokus på lobbyisme-statistikken for at gøre offentligheden opmærksom på hvor mange penge, der bruges på lobbyisme.
"Desværre er det sådan, spillet fungerer: Man køber, hvad man vil have. Det værste er, når selskaberne giver sig ud for at være anderledes og eksempelvis gemmer sig bag mottoet 'don't be evil'," fremhæver Simpson med en henvisning til Googles motto.
"Ingen kommentarer"
Google har ikke umiddelbart svaret på en henvendelse om at kommentere den offentliggjorte statistik om lobbyisme. Repræsentanter fra Verizon og Microsoft har afvist at kommentere.
Facebooks øgede tilstedeværelse i Washington afspejler selskabets dedikerede indsats for at:
"forklare, hvordan vores tjeneste fungerer; vores arbejde med at beskytte de over én milliard mennesker, der bruger vores tjeneste; hvor vigtigt det er at bevare det åbne internet; samt værdien ved innovation for vores økonomi," kommenterer en repræsentant fra Facebook via e-mail.
Google brugte i alt 92,3 millioner kroner på lobbyisme i 2012. I 2011 var det kun 54,2 millioner kroner. Forbruget i fjerde kvartal 2012 var dog 11 procent mindre end i samme periode året før.
Facebook brugte i fjerde kvartal 7,8 millioner kroner. Det er en stor stigning sammenlignet med de kun 2,5 millioner kroner i samme periode i 2011. For hele året steg Facebooks forbrug på lobbyisme fra 7,5 millioner kroner i 2011 til 22,3 millioner kroner i 2012.
Microsofts forbrug på lobbyisme i fjerde kvartal 2012 steg med mere end 29 procent i forhold til samme periode året før. For hele året brugte Microsoft 45,3 millioner kroner, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til 2011.
Verizon brugte næsten otte procent flere penge på lobbyisme i fjerde kvartal 2012 end i samme periode året før, selvom selskabets udgifter til lobbyisme for hele året på 82,1 millioner kroner er næsten syv procent mindre end i 2011.
AT&T brugte næsten 20 procent færre penge på lobbyisme i fjerde kvartal og næsten 14 procent mindre for hele året, hvilket alligevel løb op på 97,7 millioner kroner.
Amazon.coms udgifter til lobbyisme i USA faldt i fjerde kvartal med næsten 12 procent fra knap 3,9 til 3,4 millioner kroner. For hele året steg selskabets udgifter til lobbyisme dog med næsten 13 procent fra 12,4 til lige knap 14 millioner kroner.
Apple brugte tre millioner kroner i fjerde kvartal på lobbyisme, hvilket er en stigning på 20 procent fra 2,5 millioner kroner i samme periode året før. For hele året brugte Apple 11 millioner kroner på lobbyisme, hvilket er 13 procent mindre end de 12,6 millioner kroner, selskabet brugte i 2011.
Energiselskabet Southern topper listen ved at have brugt knap 28,4 millioner kroner på lobbyisme i fjerde kvartal. General Electric brugte 27,6 millioner kroner, mens United Technologies, der producerer højteknologi til luftfartsindustrien, brugte knap 21,8 millioner kroner.
Interesseorganisationernes lobby-arbejde
Nogle erhvervsorganisationer bruger dog væsentligt mere end individuelle selskaber på lobbyisme. Således brugte U.S. Chamber of Commerce 165,1 millioner kroner på lobbyisme alene i fjerde kvartal 2012, hvilket er næsten dobbelt så meget som den erhvervsorganisation, der brugte næst flest penge.
CTIA, der repræsenterer mobilselskaber, er med et forbrug på 19 millioner kroner i fjerde kvartal også blandt de organisationer, der bruger flest penge på lobbyisme, mens National Cable and Telecommunications Association brugte 32,9 millioner kroner.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: