Læs også:
Nedbruds-hattrick knockouter en stribe danske nyhedssider
Berlingske skal udvikle fremtidens avis-it
Derfor skifter Berlingske fra Microsoft til Google
Mediekæmpen Mecom, der ejer Berlingske Media, har ikke andre steder i koncernen mærket noget til den serie af it-driftsproblemer, som siden torsdag har ramt det danske datterselskab Berlingske Media i form af netaviser, som gik i sort og medarbejdere, der ikke kunne benytte netværket.
Det fortæller Torben Lundberg, der er Group CIO hos Mecom, som har outsourcet it-service og drift til den indiske it-gigant HCL.
"Det er ikke noget, som har påvirket det øvrige," siger Torben Lundberg om blandt andet de DNS-problemer, som fredag sendte adskillige af Berlingske Medias online-aviser i sort.
Han fortæller, at han så sent som tirsdag har gennemgået koncernens SLA'er (Service Level Agreement) med HCL forud for et styregruppemøde med HCL i dag onsdag.
Har outsourcet alt
Torben Lundberg, der før den internationale toppost hos Mecom var it-direktør hos Berlingske Officin, outsourcede tilbage i 2007 koncernens it til CSC.
Et par år efter skrottede han Microsofts kontorpakke og skiftede som nogen af de første herhjemme til Google Apps, der blev en integreret del af medarbejdernes hverdag, hvor licenstunge servere i oversvømmelsestruede kældre blev skiftet ud med arbejdsredskaber i skyen.
Mecom skrev i sommeren 2011 kontrakt med indiske HCL på al it og forlod dermed CSC Danmark som leverandør.
Overleveringen mellem den nye leverandør var gennemført året efter, hvor Torban Lundberg også skiftede it-direktør posten hos Berlingske ud med topposten som Group CIO hos i Mecom.
Derfor er en lang række CIO'er med lignende udfordringer interesseret i hans erfaringer med outsourcing
Service er "klasser bedre"
"SLA-overholdelsen er excellent. Den er ganske enkelt fremragende. De leverer simpelthen en service, som spiller," siger han.
Torben Lundberg fortæller, at overholdelsen af serviceaftalerne bliver målt på alle parametre.
"Det er klart, at der altid vil være enkelte problemer på enkelte områder. Men når man aggregerer det hele, og sammenligner med, dels hvilken service man kan få hos andre leverandører, og dels hvilken service vi har haft tidligere, både inhouse og hos andre leverandører, så er det her simpelthen klasser bedre," siger Torben Lundberg.
Sparer 112 millioner kroner om året
Når servicen er så god, så skyldes det ifølge Torben Lundberg nogle meget strenge krav til leverandøren i SLA'erne, som giver incitamenter til at undgå fejl. Men der er også en anden årsag, mener han.
"Det er grundlæggende en god leverandør og en god teknisk løsning, de har etableret. Hele setup'et med deres datacentre i Holland og driften fra deres OMC (Operations and Management Center) i Chennai fungerer rigtigt godt," siger Torben Lundberg.
Han fortæller, at både hardware og overvågning er skruet sammen på en måde, så det bare virker.
"Jeg havde ikke gjort mig nogen forhåbning om, at vi kunne have den driftsstabilitet og den oppetid, som vi har," siger Torben Lundberg.
Du har talt varmt for det her lige siden starten. Det er ikke sådan, at du får returkommission for at generere ekstra kunder hos leverandøren?
"Nej, desværre ikke," siger Torben Lundberg.
Han fortæller, at Mecom har sparet over 15 millioner euro om året, som direkte kan tilskrives outsourcingen til HCL. Det svarer til næsten 112 millioner kroner.
"Dét, kombineret med, at vi rent faktisk får en bedre service, det er jo altså en succeshistorie, som man ikke bare kan lukke øjnene for, hvis man selv driver it, og har de problemer," siger Torben Lundberg.
Læs også: Nedbruds-hattrick knockouter en stribe danske nyhedssider