Artikel top billede

Facebook-ekspert: Graph Search kan true søgemaskine-optimeringen

Du kan ikke lave søgemaskineoptimering på Facebooks Graph Search. Men en ekspert mener, at du alligevel kan gøre dig mere synlig på den nye sociale søgemaskine.

Gennem de seneste år har mange virksomheder betalt for at få såkaldte SEO-eksperter til at lave søgemaskineoptimeringer af deres hjemmesider, så de dukker op på Google før konkurrenterne.

Men med introduktionen af Facebooks nye Graph Search-funktion vil søgemaskineoptimeringen få mindre betydning, mener Hans Tosti, der arbejder som social media-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.

"Graph Search-adskiller sig fra en almindelig Google-søgning ved, at du ikke på samme måde kan manipulere og tweake dig til bedre søgeresultater," siger Hans Tosti.

Mere gennemskueligt

Kriterierne for hvad der får din virksomhed til at klare sig godt på Google, er ofte ret uigennemskuelige, og er du på udkig efter en god restaurant i København, er det langt fra sikkert, at de første søgeresultater på Google leverer de restauranter, der er mest interessante for dig.

Men med Graph Search kan du logge på Facebook og søge efter restauranter, som dine venner enten synes godt om eller har besøgt, og i stedet for at få restauranter, som er anbefalet af Googles søgealgoritme, får du restauranter, som dine venner anbefaler. 

Aktivitet øger din synlighed

Det vil sige, hvis du som indehaver af en restaurant vil klare dig bedre og dukke op i flere søgninger på Facebook, så kræver det blot, at du øger din aktivitet på Facebook eksempelvis ved at få flere fans og flere check-ins.

Ifølge Hans Tosti skal mange af de virksomheder, der i forvejen har succes på Facebook-sider blot fortsætte ad den vej, som de allerede har udstukket.

"Det er bare endnu vigtigere end tidligere, at du får skabt engagement på din side. Det vil sige, at det bliver mere afgørende for dig, at kunderne checker ind i din butik, dele deres oplevelser, poster billeder og naturligvis liker din side og indholdet på siden," siger Hans Tosti.

Kendis-likes bliver mere værdifulde

Alle 'synes godt om-tilkendegivelser' er dog ikke nødvendigvis lige værdifulde for en virksomhed. For med Graph Search er det muligt at lave søgninger på, hvad helt specifikke personer, synes godt om.

Eksempelvis kan man forestille sig, at det vil være yderst værdifuldt for virksomheder at dukke op i søgninger om ting, som Rasmus Seebach eller Medina, synes godt om.

"Det skaber naturligvis nogle fede muligheder for brands, der kan få endnu mere værdi ud af at lave partnerskabsaftaler med eksempelvis kendte personer. Men jeg tror alligevel, at det for de fleste vil have større troværdighed, hvis en nær ven liker noget, end hvis en kendt person gør det," siger Hans Tosti.

Kunder vil ikke ændre adfærd

Med Graph Search bliver vores adfærd lettere tilgængelig på Facebook. Det vil sige, at det bliver lettere for venner, bekendte og - alt afhængigt af dine privatlivsindstillinger - også for fremmede at få indblik i dit liv.

Ganske vist er der ikke tale om, at flere oplysninger bliver gjort tilgængelig. Men oplysningerne bliver til gengæld lettere at finde. 

En tese kan derfor være, at folk vil ændre adfærd på Facebook og være mere tilbageholdende med eksempelvis at like Facebook-sider og andet indhold, og dermed underminere hele grundlaget for Graph Search. 

Den tese stiller Hans Tosti sig dog tvivlende overfor.

"Jeg tror ikke, at det kommer til ændre folks adfærd. De fleste er allerede i dag helt bevidste om, at de ting de foretager sig på nettet efterlader et digitalt spor," siger han.

Læs også:
 

Her er Facebooks nye våben i kampen mod Google




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere