Læs også:
Omstridt it-system har Rigsrevisonen på nakken
Minister om udskældt politisystem: Alt er godt
Adskillige it-systemer hos Rigspolitiet skal som følge af de nye skærpede kørekort-regler opdateres i den kommende weekend.
Det fortæller Christian Schougaard fra Rigspolitiets Center for Almen Jura og ansvarlig for udstedelse af pas og kørekort hos Rigspolitiet.
"Vi har testet og gjort alt, hvad vi kan for at sikre, at der ikke er alvorlige fejl i systemet, som gør, at tingene ikke fungerer. Men når alt kommer til alt, så ved man det jo først endeligt, når hverdagen begynder at rulle," siger Christian Schougaard.
Forberedt i årevis
Rigspolitiet har sammen med leverandøren CSC siden 2011 forberedt opdateringen af flere systemer, som bliver rullet ud natten til mandag.
De nye kørekortregler har krævet ændringer i både Det Centrale Kørekortregister, Kriminalregisteret og Automatisk Trafik Kontrol System, der alle drives for Rigspolitet af it-giganten CSC.
I efteråret 2011 gik en projektleder hos Rigspolitiet i gang med det egentlige arbejde, som sidste år før sommerferien mundede ud i en kravspecifikation til CSC, som accepterede at bygge ændringerne, fortæller Christian Schougaaard.
"Der har kørt en standardfase, hvor man har specificeret, hvordan kravene er, og hvordan systemet skal virke efter den 19. januar," siger Christian Schougaard.
Testet og rettet
Rigspolitiet gik derefter i gang med en udviklingsfase, hvorefter leverandøren afleverede systemet, som er blevet testet fra oktober måned 2012 og efterfølgende rettet.
"Der blev fundet nogle fejl, som leverandøren har rettet op på. Så er der blevet gentestet, og den seneste leverance kom i starten af året," fortæller han og tilføjer, at politiet har verificeret og accepteret den sidste leverance til Det Centrale Kørekortregister i sidste uge.
Han fortæller, at der er tale om en opdatering af det eksisterende system. Derfor vil brugerne fra mandag ikke opleve væsentlige ændringer, bortset fra at de nye kørekortkategorier bliver implementeret i kørekortregisteret.
"Der er selvfølgelig blevet skrevet noget nyt kode for at få det til at passe, men der er ikke tale om et nyt system" siger han.
Dermed vil navigationen i systemet, og de skærmbilleder, brugerne får frem, i det væsentlige være uændrede.
I praksis overfører Rigspolitiet de eksisterende data om en persons kørekort, efterhånden som politiet eller andre brugere af kørekortregisteret slår personen op.
Dermed bliver de gamle data om kørekort fornyet med eksempelvis nye kategoribetegnelser efterhånden, forklarer Christian Schougaard.
Her kan man komme i klemme
Det er et EU-direktiv helt tilbage fra 2006, som ligger til grund for regelændringerne, der skal træde i kraft senest den 19. januar 2013.
Derfor har det i årevis været muligt at gennemføre harmoniseringen på kørekortområdet i Danmark før EU's deadline den 19. januar 2013.
Men justitsministeriet udsendte imidlertid først i 2012 den danske implementering i form af en bekendtgørelse.
Dermed var muligheden for en overgangsordning forpasset, hvilket ifølge landsformanden for Dansk Kørelærer-Union, René Arnt, havde været ønskværdigt.
Kørelærerne frygter nemlig, at en række køreelever risikerer at havne mellem to regelsystemer som følge af regelændringerne og den bratte overgang til nye regler.
Risikerer at skulle gå om
I praksis risikerer eleverne at skulle begynde forfra på køreskolen, hvis de ikke får indført deres prøveresultater efter de gamle kørekort regler inden den 19. januar, men kun i kategorierne, der vedrører motorcykel, lastbil og bus, oplyser René Arnt.
Den risiko fik i december Rigspolitiet til at lukke for afholdelser af køreprøver mellem den 10. januar og den 18. januar i hele landet.
"[...]For at sikre, at der kan foretages nødvendige registreringer og opdateringer i politiets og kommunernes registre mv. i forhold til de kørekortansøgere, som i perioden indtil den 11. januar 2013 har bestået køreprøven," oplyste Rigspolitiet på myndighedens hjemmeside.
Hemmelig pris
Hvor meget det har kostet at opdatere Det Centrale Kørekortregister og de andre systemer har Rigspolitiet ikke på nuværende tidspunkt ønsket at offentliggøre, da der er tale om en fortrolig oplysning mellem politiet og leverandøren, fortæller Christian Schougaard.
Imidlertid fremgår systemopdateringerne ikke af Digitaliseringsstyrelsen liste over igangværende it-projekter i Staten, hvilket kan indikere, at der er tale om et projekt til mindre end 10 millioner kroner.
Hos Rigspolitiet fortæller Christian Schougaard, at systemerne er klar, når medarbejderne hos kommunerne, der håndterer kørekort, tænder deres computere mandag morgen.
"Vi har en klar forventning om, at alt er på plads den 19. januar, og at alt fungerer, når kommunerne åbner dørene den 21. januar efter weekenden," siger han.
Læs også:
Omstridt it-system har Rigsrevisonen på nakken
Minister om udskældt politisystem: Alt er godt
J‘Accuse: POLSAG/CSC