Den første samlede opgørelse for det danske nethandel i hele 2012 viser, at der er sat ny rekord med 88 mio. handler og køb for 51 mia. kr. på nettet. Det er Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), der har sat tal på danskernes e-handel i det forgangne år.
Når det gælder antallet af handler på nettet, er der tale om en vækst på 15 procent i forhold til 2011, og den samlede omsætning er steget med 11 pct.
"Detailhandlen i Danmark ligger i omegnen af 283 mia. kr., så danskernes forbrug på nettet betyder, at e-handlen udgør mindst 18 pct. I lyset af at 45 pct. af detailsalget handler om dagligvarer, som kun udgør en lille del af e-handlen, så er der mange brancher, hvor e-handel har en meget større andel af detailsalget," siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH.
Men tallene viser også, at danskerne handler stadig mere i udlandet. En del af nethandlen går altså udenom de danske butikker. Danskerne lagde over 11 mia. kr. i udenlandske netbutikker i 2012. Det er mere end en femtedel af den samlede e-handel. I nogle af årets kvartaler var det hvert fjerde køb, der skete i udlandet.
"Midt i glæden over den stigende e-handel er vi fortsat bekymrede over, at en stigende del af e-handlen ender hos udenlandske netbutikker. Den omsætning går vi glip af herhjemme, og det er en udfordring, som FDIH har taget op," siger Annette Falberg.
Hun fortæller at foreningen holder en Cross Border konference om eksport via e-handel i februar. Der er ingen tal for, hvor meget de danske netbutikker selv sælger til udlandet.
Men FDIH mener, at de danske netbutikker skal blive bedre til at sælge mere til udenlandske kunder, og så skal Skat sikre, at netbutikker i EU afregner dansk moms, når de er forpligtet til det.
De nuværende regler betyder, at europæiske netbutikker ofte kan slippe med at betale moms i sælgerens hjemland. Derfor afvikler firmaer som Amazon en stor del af deres europæiske salg over Luxembourg, hvor momsen generelt er lavere end i resten af EU.