For ti år siden var det næsten umuligt at finde en superstjerne på en it-messe. Men i dag kan ikke tage to skridt på CES i Las Vegas uden at falde over navnet på en eller anden berømthed - eller kendissen selv, der vandrer gennem messehallerne for at reklamere for sine gadgets. Det skriver BBC, som kalder denne markante tendens for "rent a face".
Det hele startede med en mand kaldet Andre Young, som nok er bedre kendt under sit kunstnernavn Dr. Dre. Hans firma Beats Electronics kom med sin første hardware i 2008. De flot designede Beats By Dre headphones blev et stort hit og solgte i millioner af eksemplarer. Dr. Dre's firma sælger nu headphones med andre kendis-navne som Lady Gaga, Lil Wayne og Justin Bieber.
Det kan betyde meget for salget, hvis man kan få et kendt navn med i sin markedsføring. Det bekræfter Forrester-analytiker Tony Costa.
"Selv hvis et firma kom ud med det bedste headset nogensinde, så betyder det ikke rigtig noget, hvis du ikke har en berømthed til at tale om det. Det er noget, som kan få folks opmærksomhed," siger han til BBC.
Han mener, at alle de sædvanlige specifikationer er meningsløse for de fleste forbrugere - men det gør en forskel, at en kendt superstjerne har sat sig navn på hørebøfferne.
En af de bedste eksempler er Motorhead-forsangeren Lemmy, som er rejst til Las Vegas for at reklamere for sine nye Motorheadphones. De bliver produceret af svenske Krusell. Men hvad er det lige, der adskiller dem fra andre produkter på markedet?
"Der står 'Motorhead' på dem," siger rocksangeren til BBC, og skynder sig at tilføje, at han faktisk har været involveret i udviklingsprocessen.
Den mest teknologiaktive superstjerne er nok will.i.am fra Black Eyed Peas, der arbejder for Intel som "direktør for kreativ innovation". Han har annonceret en kamera-udvidelse til iPhone kaldet i.am+, der skal forvandle telefonens 8 megapixel sensor til et 14 megapixel kamera. Det er kun det første i en hel serie af digitale produkter fra musikeren.
Han mener, at gadgets med kendis-navne kun giver mening, hvis berømthederne også har noget at bidrage med.
"Nogle folk er kun med for at score en hurtig fortjeneste, mens andre tror, at de faktisk kan skabe noget, som kan hjælpe kommende generationer," siger will.i.am.
Men Forrester-analytiker advarer om, at kendis-faktoren også kan have en negativ effekt, hvis berømtheden dummer sig eller falder i unåde - Tiger Woods og Lance Woods er eksempler på stjerner, der er falmet efter skandaler.
Skaffer penge til iværksættere
Kendis-faktoren kan også hjælpe it-iværksættere med at skaffe opmærksomhed. Der er mange eksempler på kendte personligheder, der har kastet penge i nystartede it-firmaer. Det gælder blandt andre sangstjernen Justin Bieber, som har investeret i firmaet Stamped sammen med andre kendte som Ryan Seacrest og Ellen DeGeneres.
Stamped er en internet-tjeneste og mobil applikation, hvor man kan dele anmeldelser om alt fra bøger til film og musik. Det lyder måske ikke revolutionerende, men der er altså "star-power" bag firmaet.
Den mest omtalte celebrity-investor er nok skuespilleren Ashton Kutcher, som blandt andet har investeret i det tyske internet-firma Gidsy. Men der er mange andre. Både Lady Gaga og Leonardo DiCaprio har skudt penge i it-iværksættere. De har typisk ikke så meget erfaring med teknologi eller ledelse. Men de har masser af penge, og det er lige præcis det, som iværksættere har hårdt brug for.
De klassiske investeringsfirmaer som Andreessen Horowitz involverer sig dog typisk mere aktivt i virksomhedernes vækst og udvikling, men kendis-investorerne stiller deres navn til rådighed sammen med pengene - og det kan også være guld værd.
Det kan være meget svært at skille sig ud blandt de tusindvis af nystartede it-firmaer. Så hjælper det meget, hvis man har et kendt navn blandt sine investorer.
For Stamped betyder det, at alle Justin Bieber-fans kan hente applikationen og se hans favorit-restaurant i Los Angeles og andre ting, som anbefales af stjernen. Det er måske mere værd end de penge, han skyder i virksomheden.
Stjerner som Ashton Kutcher og Oprah har hjulpet Twitter med at udvikle sig til et massemedie - selv uden at investere penge i tjenesten. Twitter har nu et særligt hold, som tager sig af det, der kaldes "Very Important Twitterers".
De får hjælp til at oprette og administrere deres konto og bliver undervist i, hvordan de skal kommunikere på Twitter.
Internet-tjenester som Foursquare, SocialCam og Cinemegr.am har også gjort meget for at tiltrække kendte både som investorer og som brugere. Men det kan også blive for meget. De store horder af hysteriske teenagere, som følger i kølvandet på kendisser som Bieber, kan også afskrække nogle brugere.