Nu går det godt igen hos MM Distribution i Viborg.
De seneste års målrettede fokus på at vende forretningen er lykkedes og selskabet kom ud af sidste regnskabsår med et plus på 1,6 millioner kroner før skat.
"Vi startede for to år siden og har egentlig bare haft tålmodigheden og troen på, at det skulle lykkedes for os at vende forretningen. Og specielt i de sidste seks måneder af regnskabsåret gik det rigtig godt," fortæller direktør Mads Darboe.
Han er ikke bleg for at indrømme, at det er en dramatisk manøvre, som Viborg-distributøren har været igennem.
MM Distribution har skåret 25 leverandører væk og satser nu kun på fem mod tidligere omkring 30 leverandører.
Samtidig har MM distribution valgt at fokusere mere på printersupplies; altså blæk og toner til printere.
Den del udgør over 50 procent af forretningen i dag. Det er stort set kun Coolermaster og Nvidia, der er tilbage, som ikke er supplies.
Eget suppliesbrand
Den fokusering har betydet, at MM har lavet sit eget suppliesbrand, MM Printsupplies.
Det er et valg MM Distribution har taget for bedre at kunne tilpasse varerne til kunderne, som i mange tilfælde også er mindre it-forhandlere, fotoforretninger eller boghandlere.
Som Mads Darboe fortæller det, så handler det om, at alt fra stregkoder til manualer er tilpasset danske kunder.
"Det er typisk en slutbruger, der står ude i butikken og køber produkterne. Når manualerne er skrevet på dansk, så er det nemmere at forstå, og de er færre problemer med support," siger Mads Darboe
Den nye strategi, som nu slår igennem i MM Distributions regnskab har dog også medført, at der et blevet renset ud blandt distributørens kunder.
"Vi har i dag omkring 300 trofaste kunder. Der er sket en frasortering. Mange forhandlere er gået ned eller har selv valgt at lukke. Vi har også fravalgt nogle. Vi vil helst kun have forhandlere, der tror på vores koncept," siger Mads Darboe.
Han fortæller, at det fokus også har betydet at meget af samhandlen i dag foregår gnidningsfrit og uden der bliver brugt megen tid på det.
"Vi har måske 10 opkald om dagen. Resten foregår via web og vores bestillingssystemer."
Den gode trend er fortsat ind i det nye regnskabsår fortæller Mads Darboe, som siger, at hans hovedbekymring lige nu er at få fat i de rigtige forhandlere.
"Vores fokus er på retail og på VAR-forhandlere. Vi har nogle forhandlere, der har været med til at bygge det her op. Dem skal vi også passe på. Det tager tid at få opbygget goodwill hos forhandlerne," siger Mads Darboe.
Han regner med, at MM Distribution nu er på rette kurs. Årets overskud på 1,6 millioner kroner før skat er det første overskud i de sidste tre år.