Læs også:
ISS: Disse store it-udviklingsprojekter vil vi satse på
Gode råd: Sådan skal du indregne kravspecifikationen i dit it-projekt
Den klassiske it-mand med fedtede briller og rød Coca-Cola i glasset er på vej ud hos Danske Spil.
"Det er hårdt for it-kulturen, at vi måske dør. Men i virkeligheden sker det jo fordi, at it sejrer, og bliver en naturlig del af alle processer," siger it-direktør Søren Weeke.
Søren Weeke kalder det et opgør med de klassiske it-dogmer, når spil-virksomheden indenfor fire år transformerer drift og udviklingsmandskabet til Business Relationship Managers.
It-direktør Søren Weeke forventer, at omformningen af it-afdelingen på 70 mand sikrer hurtigere produktlancering.
"Vi udfører ændringen meget aggressivt, fordi vi mener, at vi skal udnytte chancen til at komme foran de andre," siger Søren Weeke.
Her er medarbejdernes nye rolle
It-medarbejderne gennemfører et totalt skift fra udførende til styrende.
"Vores it-afdeling skifter rolle til at være indkøber og kravspecificerende, og det er noget, jeg gerne ser udført henover de næste tre til fire år," siger Søren Weeke og fortsætter:
"Vi kommer tættere på det, som andre virksomheder kalder Business Relationship Managers i it-afdelingen."
Selvom det i fremtiden kommer til at handle mere om leverandørhåndtering end klassisk it-ydelse, vil der stadig være behov for visse it-specifikke kompetencer.
"Indkøbte systemer skal stadig konfigureres. Men det bliver en lettere udviklingsgrad fremfor vores tidligere løsninger, som vi selv byggede op helt fra bunden," siger Søren Weeke.
Sådan skal forandringerne udføres
Søren Weeke har en helt klar plan for, hvordan forandringerne skal realiseres.
"Vi laver en kraftig opgradering af vores folk. Uddannelse og efteruddannelse sikrer, at vi kan klare opgaverne omkring leverandørstyring," siger Søren Weeke.
it-direktør mener dog, at forandringerne vil være en udfordring for visse dele af virksomheden.
"Som organisation er det ikke svært, men for den enkelte person, er det krævende, hvis man ikke har prøvet det før," siger han.
Forandringen skal sikre hurtigere produktlancering
Årsagen til forandringerne skal findes i Danske Spils ønske om, at kunne levere spillene endnu hurtigere til kunderne.
"Vores båndbredde var for lille. Det betød, at vi ikke kunne opnå vores mål om at servicere vores kunder bedre. Vi kunne ikke nå at komme i markedet med vores spil," reflekterer Søren Weeke og afslutter:
"I dag køber vi spillet hos leverandøren, så opsætningen, netværk, servere og videreudvikling er outsourcet. Integrationen foregår derefter i vores egen platform,"
Læs også:
ISS: Disse store it-udviklingsprojekter vil vi satse på
Gode råd: Sådan skal du indregne kravspecifikationen i dit it-projekt