Med endnu et overskud i millionklassen befæster ERP-huset Datapro sin profil som en lille, men særdeles profitabel leverandør af løsninger til Microsoft Dynamics NAV.
Før skat lyder overskuddet på 7,1 millioner kroner - næsten på niveau med forrige års rekord på 7,8 millioner. Til gengæld leverer direktør Brian Atli Andersen med en bruttofortjeneste på 26,5 millioner kroner - svarende til en million per medarbejder - den hidtil bedste indtjening i selskabets historie.
Direktøren er med egne ord "superstolt" af resultatet, som ikke bliver mindre imponerende set i lyset af de seneste års økonomiske krise, som har skærpet kundernes krav om, at it-løsninger skal give en konkret økonomisk eller produktivitetsmæssig gevinst.
"En god ting ved krisen er, at kunderne er blevet mere fokuserede på, hvad de får ud af de løsninger, vi leverer. Det er hårdt arbejde, og der skal løbes stærkere. Kunderne er blevet bedre til at spørge, hvorfor de skal bruge penge. Så der skal argumenteres for de enkelte sager, og økonomien skal hænge sammen. Så på den måde er det blevet vanskeligere, men også mere spændende," siger Brian Atli Andersen.
Også på den teknologiske side er kravene strammet - blandt andet med den nye version af Dynamics NAV, som ifølge Brian Atli Andersen lægger pres på udviklere og konsulenter.
"Der er givetvis mange af mine lidt ældre kolleger, som skal øve sig lidt på den nye NAV, og der er nogle folk, der skal løfte sig uddannelsesmæssigt. Men omvendt kan det også give plads til nye folk, der kommer ind i branchen. Det kan vi godt trænge til," siger han.
Ved siden af NAV-forretningen har Datapro de seneste år suppleret med web-løsninger til både private og offentlige kunder.
"Vi har koblet os på hele udviklingen omkring digitaliseringsløsninger til kommunerne, som i 2015 skal stå klar til, at al kontakt til borgene skal foregå digitalt. Blandt de private kunder er fokus på at øge salget, og det åbner et marked for CRM-systemer og webshops, som giver dem en lavere kontaktpris," fortæller Brian Atli Andersen. Han anslår, at web-løsninger i dag udgør en fjerdedel af Datapros samlede omsætning.
De pæne regnskabstal får dog ikke Datapro til at kaste sig ud i store planer om vækst. Ganske vist er antallet af medarbejdere øget fra 22 til 26, men det ændrer ikke på grundindstillingen, som ifølge Brian Atli Andersen fortsat er at være forsigtig og drive en "god, sund forretning".
Læs mere: