Fredag mellem jul og nytår og senest igen i går, onsdag, var Nordeas netbank i store problemer med ustabil drift i dagtimerne.
Derfor havde kunderne svært ved at komme på netbanken både den 28. december og den 2. januar.
Problemerne med netbanken skyldes ifølge Nordeas underdirektør Martin Andersen med ansvar for netbanken for privatkunder, at der blev kørt årsregnskaber i såkaldte batches samtidigt med, at årets sidste og første bankdage er nogle af de mest travle i netbanken.
"Vi har en regel om, at der aldrig må køre batches i dagtimerne, men på grund af fejl i afviklingen af vores batchjobs er disse blevet forsinket til dagtimerne, og derfor havde vi ustabil drift den 28. december og 2. januar," forklarer Martin Andersen til Computerworld.
Tabte pusten
Han fortæller, at batches på årsplan med pensioner, renteberegninger og afstemning er meget større end de normale batches, der bliver afviklet hver dag/nat.
"Vi tabte simpelthen pusten i systemerne, og inden vi kunne nå at få styr på de forsinkede batches, var den ustabile drift en realitet."
"Vi havde ellers forsøgt at fordele vores batchjobs udover flere dage," lyder det fra Martin Andersen, som siger, at nogle batchjobs planmæssigt først kan afvikles i det nye år.
Oveni de forsinkede batches havde Nordea over fem millioner kunde-logins på sin netbank den 28. december, hvilket er dobbelt så mange som onsdag den 28. november og godt en halv million mere end den sidste bankdag på måneden.
Kastede ekstra CPU-kraft ind
Pres fra batchjobs på den ene side og kunde-logins på den anden gjorde, at netbanken var endog meget svær at komme ind på fra 9.30 til klokken 15.30 både fredag den 28. december og onsdag den 2. januar.
"Vi øver os selvfølgelig inden jul og nytår på den slags situationer, fordi vi historisk ved, at vi får travlt. Vi havde derfor også ekstra mandskab til at holde øje med systemerne, men vi kunne ikke få stoppet de allerede igangsatte batchkørsler," siger Martin Andersen.
For at få styr på situationen kastede Nordea derfor al sin overskydende CPU-kraft ind i netbanken, hvilket stabiliserede driften igen ud på eftermiddagen både den 28. december og 2. januar.
Opgraderer på serversiden
Nordeas underdirektør fortæller, at den slags situationer altid er en afvejning af performancekrav og økonomi, da ekstra CPU-kraft og storage-kapacitet koster knapper.
Nordea har i første omgang taget konsekvensen af de to nedbrud og bestilt mere af begge dele hos sit hosting-selskab, TDC Hosting.
"Vi vil gå hele vores infrastruktur igennem for at se, hvordan vi kan undgå den slags igen," lover Martin Andersen.
Læs også: