De sociale medier kan være vanedannende - især i kombination med en smartphone eller tablet, hvor man er online hele tiden.
Og forældre er ofte bekymrede over deres børns brug af sociale netværkstjenester som Facebook og Twitter, fordi de ser dem som potentielle kilder til overspringshandlinger, når børnene skal lave lektier.
Men sådan behøver det ikke at være.
For børns brug af internettet og mobility bør opvejes af de betydelige, uddannelsesmæssige fordele ved brugen af ny teknologi, og internettet giver de studerende langt flere læringsmuligheder.
Det viser en større undersøgelse fra University of Oxford, som er foretaget blandt mere end 1.000 tilfældigt udvalgte britiske husstande.
Ifølge undersøgelsen, der blandt andet er baseret på interview med over 200 teenagere og deres familier i en periode over tre år, følte børnene sig både "uddannelsesmæssigt dårligt stillede" og til tider "socialt isolerede", hvis de ikke havde adgang til internettet i hjemmet.
Børnene har i interviewene også forklaret, at de er afhængige af internettet som værktøj, og at biblioteket ikke er nok, når de skal løse opgaverne i skolen.
Forskerne bag undersøgelsen anslår, at hver tiende adspurgte teenager var uden adgang til internettet i hjemmet, da undersøgelsen fandt sted.
Ifølge den britiske pendant til Danmarks Statistik, The Office of National Statistics, ligger det tal i dag på omkring fem procent. Det svarer til omkring 300.000 børn, der ikke har adgang til internettet i hjemmet.
"Vores kvalitative forskning viser, at disse frakoblede unge med al tydelighed har mangler både uddannelsesmæssigt og socialt," siger en af forskerne, Rebecca Eynon, til universitetets hjemmeside.
Læs også: