Det kan godt være, at Microsofts tidligere landechef, Jørgen Bardenfleth, i dag ikke længere sidder med ansvaret for selskabets software-salg i Danmark.
Men han har i sit nye job som Senior Director for Strategic Projects hos Microsoft International stadig en særdeles god føling med, hvordan Microsofts software-salg går på vores breddegrader.
For hos Microsoft International sidder han i en lille gruppe med fem direktør-kolleger, der har ansvaret for de 110 lande, der ligger udenfor USA og Canada.
Og her er konklusionen klar, når snakken går på det danske Microsoft-salg.
"I Microsoft-regi har Danmark udmærket sig ved, at vi herhjemme ligger i top tre med hensyn til software-salget målt på indbyggertallet. Og så er Danmark også et af de lande, der ligger længst fremme, når det kommer til at adoptere Microsofts cloudløsning," fortæller Jørgen Bardenfleth til Computerworld.
I den forbindelse indskyder han, at Danmarks interesse i selskabets cloud-løsninger ligefrem har dannet best practice for Microsoft-koncernen, hvilket også gælder erp-salget via Dynamics.
"Igen målt på indbyggertallet, så har vi det største salg af Dynamics-løsninger i Danmark i forhold til alle andre lande," lyder det fra Jørgen Bardenfleth.
Mange bække små
Microsoft-direktøren begrunder de gode erfaringer fra Danmark med, at vi herhjemme har mange små og mellemstore virksomheder, som traditionelt har været selskabets målgruppe.
"Vi har også mange gode partnere i Danmark, hvilket er ekstremt vigtigt, da vi ikke selv sælger vores software direkte til kunderne," siger Jørgen Bardenfleth.
Han medgiver, at selskabet måske startede for tidligt med cloud-salget herhjemme, men den offensive strategi har trods alt båret frugt.
"Nogen gange må man bare starte, og rigtig mange af de store og de helt små virksomheder har åbenbart set lyset, og så må vi bare fortsætte det gode arbejde også uden for Danmark," lyder det fra Microsoft-direktøren.
Udfordringer i skyen
IDC-analytiker Anders Elbak forklarer over for Computerworld, at Microsoft trods sit solide indtog i Danmark også har en lang række udfordringer.
Succesen bunder i historiske årsager
Det gælder paradoksalt nok især med selskabets cloudsatsninger, hvor Microsoft har rundet 300.000 danskere brugere på Office 365.
"Den største udfordring for Microsoft er skiftet til cloud og væk fra traditionelle pc'er, hvor det først og fremmest er interessant, om selskabet kan fastholde positionen med Windows som dominerende operativsystem," siger Anders Elbak og fortsætter:
Han vurderer, at Microsoft var sent ude med at fokusere på internet/online, men har været ganske hurtigt ude med cloud og er så småt ved at skifte det store antal eksisterende brugere på eksempelvis Office over til cloud i form af Office 365.
"For at sikre fremtidig success, er Microsoft nødt til at fortsætte med cloud og helst etablere Windows som et reelt alternativ på tablets, pc'er og smartphones. Selskabet skal dog hele tiden holde den rette balance mellem at være på forkant ved at tilbyde cloud og fastholde de eksisterende kunder, som ikke er klar til cloud endnu," lyder det fra Anders Elbak.
Mister næppe markedsandele
Professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business School anser også cloud som en udfordring, hvor konkurrenter som eksempelvis SAP og Oracle på ERP-området er begyndt at kigge nedad mod de mindre virksomheder.
"Men reelt tror jeg ikke, at Microsoft kommer til at miste markedsandele i Danmark. Det er en veldrevet virksomhed, og de store selskabers satsninger på mindre virksomheder går snarere ud over de øvrige erp-leverandører i mid-markedet," vurderer Niels Bjørn-Andersen.
Han fremhæver, at det historiske opkøb af danske Navision i 2003 har været en af de store årsager til, at Microsoft har fået et så solidt greb i danske virksomheder, da Navision havde en markedsandel på over 50 procent i Danmark.
"Det er jo ikke blevet dårligere, efter Microsoft tog over," bedyrer han.
Den vurdering er IDC-analytiker Anders Elbak ganske enig i.
"Microsofts succes i erp-markedet har smittet noget af på andre områder, og det gælder blandt andet i det partnerprogram, som Microsoft har," skønner han.