Forbrugerne elsker Apple. Men i forhandlernes øjne sætter producenten nye standarder for dårligt image.
Apples forretningsmodel har altid været båret af eksklusivitet. Alle kender historien om selskabet, der i løbet af et tiår lancerede det ene teknologisk banebrydende og lækkert designede produkt efter det andet. iPod, iPhone, iPad og ikke mindst de populære og velfungerende Mac-computere taler for sig selv - og så opfandt Apple undervejs også lige ultrabook'en. Og med den stramt styrede produktlinje har Apple effektivt banket sit brand fast i kundernes bevidsthed.
Stram styring
På samme måde har Apple med sit super kontrollerede salgskoncept, med nærmest pedantiske krav til butiksindretning og ikke mindst prissætning, styret sin salgskanal på en for it-producenter hidtil uset facon.
Den måde at drive forretning på, er så også en væsentlig del af forklaringen på et traditionelt anstrengt forhold mellem Apple og it-kanalen.De forhandlere, som har Apple-produkter på hylderne - hvad enten vi taler om de dedikerede Apple-butikker, retailkæder eller bare helt almindelige it-forhandlere - vånder sig under den stramme styring, de lave avancer og Apples utilslørede direkte salg over internettet.
Men Apple-forhandlerne accepterer det, fordi produkterne er med til at trække kunder ind i butikken, som så køber andre produkter. Det mersalg er sammen med stjernestøvet fra Apple-produkterne tilsyneladende nok til, at man accepterer de knaldhårde forretningsbetingelser. Men noget kærlighedsforhold er der sjældent tale om.
Bundplaceringer
Forholdet til kanalen er så bestemt ikke blevet bedre efter den ikoniske stifter Steve Jobs' død i oktober 2011. Og den smule af Apple-magien, som kanalen i de foregående år har taget til sig, er nu for stærkt nedadgående, hvis den da ikke er helt forsvundet.
I årets image-undersøgelse scorer Apple som sædvanligt helt eller næsten helt i bund, når det gælder alle de klassiske kanal-dyder. I år bliver det understreget af hele syv absolutte bundplaceringer som nummer 51 af 51 (!) i de i alt 17 del-kategorier. Det er i sig selv en bemærkelsesværdig "præstation".
Men næsten endnu mere sigende er det, at Apple falder kraftigt tilbage i forhandlernes vurdering af selskabets ledelse - fra en tredjeplads til en placering som nummer 23. Tilsvarende falder vurderingen af Apples kronjuveler - innovation og produktudvikling - fra en klar førsteplads til mere en mere beskeden femteplads.
Så fraværet af Jobs er til at tage og føle på.
Trods adskillige henvendelser har det - meget karakteristisk - ikke været muligt for ChannelWorld at få en kommentar fra Apple til resultaterne af image-undersøgelsen.