Microsoft har tilsyneladende droppet den rene onlinestrategi på deres nye tablet Surface i RT-versionen. Selskabet har netop offentliggjort planer om, at Windows RT skal sælges gennem flere store kæder i Europa.
Hovedtanken har været, at Surface RT, som kører på en ARM-processor, primært er målrettet private, mens den kommende Surface Win 8, der kører på Intel-processorer, i højere grad er målrettet erhverv.
Microsoft har derfor i USA kørt med en strategi, hvor Surface RT i starten kun har kunnet købes i Microsofts onlinebutik eller i særlige Microsoft-butikker.
Men nu sender Microsoft altså deres RT-version af Surface ud gennem retail-butikker. Først på de engelsktalende markeder - siden i resten af verden.
Det er ikke klart, hvordan og hvornår Surface bliver solgt i Danmark. Men Microsofts tablet-computere kommer sandsynligvis til Danmark først i det nye år, hvor Microsoft har bebudet, at den sættes til salg i Europa.
Der er heller ikke endnu nogle detaljer om, hvilke butikker i Danmark, der får lov til at sælge Surface RT og om den kommer i almindelig distribution.
Der er dog forlydender om, at Elgigantens moderselskab, engelske Dixons, ligger i forhandlinger med Microsoft om at sælge Surface i Storbritannien. En lignende handel vil være sandsynlig på det danske marked.