Ildsjæle med lidt for meget krudt i bagdelen skaber nu problemer for den sønderjyske fiberkæmpe SE.
Forbrugerombudsmanden har nemlig forlangt en redegørelse fra fiberselskabet efter tegn på, at selskabets lokale ildsjæle er på kant med dørsalgsloven.
Læs mere om det her.
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har SE sendt en pressemeddelelse ud, der tager afstand fra eventuelle ulovligheder.
"Det er vigtigt for SE at understrege, at vi selvfølgelig altid tager det fulde ansvar for, at vores samarbejde ligger inden for rammerne af dørsalgs- og markedsføringsloven. Det er også vores ansvar at kommunikere klart omkring reglerne, så der ikke sker misforståelser," udtaler SE's koncerndirektør Lars Andreasen i pressemeddelelsen.
"Vi vil rigtig gerne kunne fortsætte det gode samarbejde med vores mange ildsjæle, og derfor har vi nu taget kontakt til Forbrugerombudsmanden og lagt op til en konstruktiv dialog om sagen," udtaler han.
Tjener 500 kroner på en henvisning
Ildsjæle-konceptet betyder blandt andet, at foreninger i Varde får 500 kroner for hver henvisning af potentielle kunder til SE.
Desuden samarbejder SE i Varde med erhvervsorganisationen Viva Varde om at skaffe nye kunder.
Viva Varde får 250 kroner per ny kunde. Ifølge JydskeVestkysten har foreninger i Varde tjent 900.000 kroner på at skaffe nye fiberkunder til SE. Noget, der har betydet, at SE har fået 1.200 flere kunder i Varde kommune.
Også Erhvervsstyrelsen har lagt mærke til ildsjæle-konceptet og anbefaler i sit nye inspirationskatalog, at myndigheder hjælper ildsjæle på vej.
På sin hjemmeside fremhæver styrelsen ligefrem ildsjælenes initiativ i Varde.
SE kendt for at være aggressiv
Det er ikke kun blandt ildsjælene, at selskabet har en aggressiv strategi.
For nylig blev det meldt ud, at SE køber kabel tv-udbyderen Stofa for små to milliarder kroner af den svenske kapitalfond Ratos.
Købet var en åben krigserklæring mod ærkerivalen Yousee, og i den forbindelse erkendte SE-direktør Niels Duedahl, at tålmodigheden med at få kunder ind i fiberselskabernes eget produktselskab, Waoo, var løbet op.
"Vores intention er selvfølgelig at skabe en modvægt til de dominerende aktørerer i tv-markedet, og det gør man kun ved hjælp af volumen. Vi må erkende, at det i Waoo-alliancen ikke går hurtigt nok med at få tv-kunderne om bord," lød det fra SE's direktør Niels Duedahl.
Købet afhænger dog af konkurrencemyndighedernes godkendelse, der bliver ventet med spænding.
Det bliver nemlig regnet for sandsynligt, at myndigheden, som betingelse for købet, tvinger SE til at træde ud af fiberselskabernes markedsføringsselskab Waoo, der dermed står til at miste sin primus motor i forhold til kundevolumen.