Læs også:
Sneen sender Christiansborgs it på pumperne
Flere ministerier med beliggenhed i det centrale København har mandag været ramt af it-problemer som følge af en strømafbrydelse hos Dong.
Det oplyser Anders Due, der er pressemedarbejder hos Statens It, som håndterer it-drift for en lang række offentlige kunder.
Statens It's datacenter, som befinder sig på tre hemmelige lokationer, og som er udstyret med nødstrømsforsyning, har været upåvirket af strømafbrydelsen, fortæller Anders Due,
"Det har kørt som det skulle, fuldstændig uafhængigt af det her," siger han til Computerworld.
Hvorvidt datacenteret har kørt upåklagelig som følge af nødstrømsforsyning eller på grund af strøm fra bynettet, ønsker myndigheden ifølge Anders Due ikke at oplyse, fordi det ville kunne afsløre beliggenheden af datacenteret og af sikkerhedshensyn.
Måtte sætte generatorer op
Imidlertid har flere kunder hos Statens It til gengæld mærket konsekvenser af strømafbrydelsen, der mandag eftermiddag blev repareret af Dong, som satte lokale generatorer op lokalt.
Det betyder at tusinder igen har fået strøm, som dog ikke er helt stabil, oplyser Dong i en pressemeddelelse.
Hos Statens It fortæller Anders Due, at myndigheden har en del kunder i det berørte område i det centrale København, og at strømafbrydelsen har givet nogle af dem problemer.
"Det, vi oplevede i formiddags, var, at vi ikke herfra kunne få netværksforbindelse ud til dem på vores overvågning," siger han.
Han fortæller, at det kan der være flere grunde til.
Statens It har en række eksterne leverandører, som leverer dataforbindelserne mellem myndigheden og kunderne.
"Og hvis deres knudepunkter ikke har haft nødstrøm, så kan det have svigtet der. Den anden årsag kan være, at eksempelvis en lokal switch ude hos kunden kan have været nede, hvis de ikke har haft nødstrøm," siger Anders Due.
Ikke det fulde overblik
Han fortæller, at myndigheden ikke har oplevet telefonstorm som følge af mandagens strømafbrydelse, men at Statens It ikke har overblik over hvor mange kunder, der reelt har været ramt.
"Der er en del kunder i området, men hvor udbredte problemerne har været, det har vi svært ved at vide," siger han.
Et par kunder har dog med sikkerhed oplevet it-problemer som følge af strømafbrydelsen, fortæller han.
"Især Social- og Integrationsminsteriet har været ramt, og der skulle stadig være problemer hos dem, så vidt jeg kan forstå," siger Anders Due, der tilføjer, at Statens It har en tekniker ude hos ministeriet.
Desuden har Beskæftigelsesministeriet været ramt i et ukendt omfang, men er tilbage i fuld drift, oplyser han.