Læs også:
Danske CIO'er nægter: Vil ikke være drifts-slaver
Her er din hverdag i fremtidens it-afdeling
"It-afdelingen, som vi kender den, har alvorlige problemer," skriver Gartner-analytiker Mark McDonald i et blogindlæg.
Han er Ph.D og leder af research i Gartners Executive Programs. I sit indlæg blæser han til et større opgør med måden, tingene "plejer" at foregå på.
"Vi er nødt til at stille svære spørgsmål til it. Med it mener jeg it-organisationen, dens rolle, ansvar, strategiske bidrag, struktur etc. Ikke teknologi. Vi har bestemt brug for teknologi, men teknologi er andet og mere end it-afdelingen, så vi er nødt til at betragte it-afdelingen separat," skriver han.
Mark McDonald baserer blandt andet sin pessimisme på, at it-budgetterne de fleste steder er meget under pres, at mange CIO'er mangler de rette kompetencer i it-afdelingen, og at man efterhånden er ved at være i mål med det arbejde, der relaterer sig til proces-automatisering og integration.
"Hvis du træder et skridt tilbage og ser på det grundlæggende, kan du argumentere for, at it-afdelingen er i dybe og eksistentielle problemer," mener Mark McDonald.
Hvad svarer du til disse spørgsmål?
Hans pointe er, at it-afdelingens arbejde med justeringer og forbedringer ikke nødvendigvis er nok til at retfærdiggøre den strategiske, organisatoriske og driftsmæssige relevans i fremtiden.
"Mens it-professionelle altid har arbejdet i et miljø med innovation, forandringer og et driftsmæssigt pres, så føles dette miljø anderledes."
"Der har aldrig været større valgfrihed i forhold til, hvordan virksomheder anskaffer sig og bruger teknologi, og den moderne it-organisation blev skabt ud fra antagelsen om, at den havde et organisatorisk monopol på teknologi i virksomheden."
Mark McDonald mener derfor at vi skal stille os selv spørgsmålet, om it-afdelingen, som vi kender den, er værd at bevare?
Der vil formentlig være mange, der mener, at it-organisationen i virksomheden fortsat er helt afgørende for både driften og den fremadrettede anvendelse af it.
Gartner-rådgiveren har dog helt ret i, at valgmulighederne aldrig har været flere.
Skal man outsource it-opgaver, skal man gå cloud-vejen, skal man anvende konsulenter i højere grad - eller skal man fortsætte med den mere klassiske it-afdeling?
"Hvilke grunde er der til, at vi har brug for it-organisationen i fremtiden?" spørger Mark McDonald i sit indlæg.
Læs også: