Læs også: Fejl på fejl: Derfor ramte Yousee-nedbrud hele landet
Kæmpe Yousee-nedbrud rammer titusindvis af seere
Et overgravet fiberkabel krydret med bureaukratisk tovtrækkeri mellem Yousee og kommunen.
Det er årsagen til, at omkring 2.000 borgere og erhvervsdrivende, heriblandt flere butikker i Fredensborg i Nordsjælland, har stået uden bredbånd, tv og telefoni i snart tre døgn.
Det fortæller kommunikationschef i Yousee, Ib Konrad Jensen, da Computerworld ringer for at høre, hvordan det kan ske, at flere tusinde borgere har haft sort skærm og ingen telefoni og bredbånd i snart tre dage.
Han bekræfter, at Yousee onsdag ved frokosttid modtog en fejlmelding om problemer i området.
Må ikke røre ved det
"Vi gik herefter i gang med fejlsporingen og nåede frem til, at det var et fiberkabel, der var fejlramt. Men det viser sig så, at det ikke er vores kabel, men et fiberkabel ejet af Fredensborg kommune, vi har lejet os ind på. Det betyder, at vi ikke må røre ved det," lyder det fra kommunikationschefen.
Han fortæller, at det først torsdag lykkedes Yousee at finde frem til en person i kommunen, der kendte til det pågældende fiberkabel.
Det overgravede kabel er placeret cirka 180 meter fra byens vandtårn.
Bureaukratisk tomrum
Men problemet lander herefter i et bureaukratiske tomrum mellem kommunens og Yousees stol, da der er usikkerhed om driftsaftalen, herunder hvem der har ansvaret for kablet.
Problemet trækker derfor, ifølge kommunikationschefen, ud, da Yousees fibersamarbejdspartner Eltel, der tager sig af det praktiske fiberarbejde, ikke vil røre fiberkablet uden en tilladelse.
En lykkelig slutning er dog på vej.
"Det ender så med, at vores fiberentrepenør Eltel laver en ad hoc-aftale med kommunen om, at de mod betaling udbedrer fejlen, og det er de begyndt på her til morgen," lyder det fra kommunikationschefen, som forventer at problemet er løst senest kl. 15 i dag.
"Men forhåbentlig er vi færdige før," slutter Ib Konrad Jensen.