Læs også:
Om du kan lide det eller ej: Ingen vej uden om big data
Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend
Så fantastisk kan man udnytte big data
Det lyder måske lidt som science fiction, men ved hjælp af særlige big data-analyseværktøjer kan mobiloperatørerne på baggrund af kæmpe datamængder følge med i brugernes adfærd.
Målet er i første omgang at sælge nye tillægstjenester i realtid.
Det skriver IDG.se.
Der er ikke mange virksomheder, som har så stort et datamateriale som mobiloperatørerne.
"Vi har samarbejdet med en amerikansk teleoperatør om netop big data-analyser. Hos denne operatør passerer mere end 19 petabyte data dagligt gennem systemet," siger Jeff Edlund, cheftekniker for medieløsninger hos HP Enterprise.
Til sammenligning fylder 10 milliarder facebookbilleder det samme som 1.5 petabyte, ifølge gizmodo.
HP leverer løsningen
Tjenesten, som mobiloperatøren anvender, er bygget på nye løsninger fra HP.
Nærmere bestemt er det Autonomy og HP Vertica - begge HP selskaber - koblet med HP Converged Infrastructure løsninger, der gør det muligt at trække værdierne ud af alle strukturerede, semi-strukturerede og ustrukturerede informationer.
Systemet er herudover blevet specielt designet til mobiloperatørens behov.
Mange penge at hente
Chefteknikeren fra HP fortæller blandt andet, at mobiloperatørerne vil have lettere ved at identificere brugernes adfærd og bevægelsesmønstre i realtid.
Det vil kunne danne grundlag for nye, supplerende tjenester.
For eksempel at operatørens system sørger for, at udvalgte kunder så godt som altid får en vis garanteret datahastighed.
Desuden indeholder værktøjet en særlig funktion, hvor operatørerne kan bortauktionere reklameplads til virksomheder baseret på den store mængde data om kunderne.
Ifølge tal fra HP udnytter kun 10 procent af virksomhederne værdien af big data.
It-virksomheden mener samtidig at du kan få dine penge ti gange igen, hvis du investerer i big-dataprojekter.
Læs også:
Om du kan lide det eller ej: Ingen vej uden om big data