Google er efterhånden en så indgroet del af vores digitale tilværelse, at vi måske er tilbøjelige til at overse mange af de nyttige værktøjer og funktioner, som søgegiganten tilbyder.
Det bedste er, at værktøjerne er helt gratis.
Google tilbyder meget andet end en kontorpakke, Gmail og Analytics. Og du har sandsynligvis allerede brugt nogle af de andre tjenester i fritiden uden at tænke over, at de kan også bruges produktivt i din virksomhed.
På de næste sider giver vi dig et par tips til nogle af værktøjerne, som Googles skattekiste gemmer på.
Sådan øger du tilgængeligheden på dit website
Google Places er et enestående værktøj til at gøre din virksomhed langt mere synlig i søgeresultaterne.
Det behøver ikke kun være navn, adresse og telefonnummer, der fremgår af søgeresultatet.
Du har også mulighed for at uploade billeder af virksomheden og tilføje oplysninger om din virksomhed.
Det kan for eksempel være informationer om din branche, og hvilke betalingsmidler du godtager.
Gør du det rigtigt, vil oplysningerne blive vist sammen med et kort i relevante Google-søgeresultater.
Du kan også passende udnytte, at Google har en pendant til Facebooks (fan)sider.
Med en side på Google+ får du nogle tilpasningsmuligheder, der er specielt designet til virksomheder.
Her kan du også vælge, hvilken type virksomhed der er tale om.
Derefter kan du tilføje indhold som tekst, billeder og logo.
Og ligesom med Places får du en bedre placering i søgemaskineresultaterne, hvis du formår at gøre det ordentligt.
Ser din hjemmeside ordentlig ud på en smartphone?
Med flere smartphones i hænderne på kunderne er det et god ide at optimere sin webside, så den ser ordentlig ud i browseren på telefonen.
Det har Google også et svar på i form at værktøjet GoMo.
Du taster blot dit website ind i formularen, og så genererer GoMo et screenshot af websiden, som den ser ud i browseren på en mobiltelefon.
Dermed kan du se, om din side har brug for en optimering, eksempelvis hvis dine links ikke er "fingertryksvenlige".
Flere praktiske værktøjer
Med Google Forms kan du nemt lave en brugerundersøgelse. Det er en gratis add-on til Google Drive.
Det er let at oprette en undersøgelse ud fra en skabelon.
Svarene bliver automatisk gemt på din konto i Google Drive, og resultaterne kan hentes ind i et regneark.
Automatisk mødeplanlægning
Hvis du har brug for at omlægge et møde, du allerede har oprettet i Google Kalender, kan du gennemse deltagernes delte kalendere for at se, hvornår alle er ledige.
Eller du kan aktivere Smart Rescheduler, som du får adgang til fra menuen i GCal-indstillingerne.
På den måde kan du faktisk lade Google håndtere mødeplanlægningen for dig.
Billigt videokonference-værktøj
Googles Hangout er egentlig en videochat-tjeneste, som er designet til venner og familie. Det er dog ret anvendeligt til eksempelvis forretningsmøder.
Ikke alene kan du se og høre op til ti deltagere ad gangen. Du kan blandt andet også samarbejde på dokumenter i Google Drev og dele din skærm med de andre mødedeltagere. Muligvis matcher det ikke funktionerne i de mere professionelle værktøjer til web-konferencer.
Til gengæld er det en langt billigere løsning, der dog har én stor ulempe.
Spam er ikke længere forbeholdt mail-kontos indbakke. Fup-opkald kan være tidskrævende og en stor kilde til irritation.
Det har Google dog en løsning på.
For ligesom Gmails spamfilter effektivt sorterer en masse junkmail fra i din indbakke, tilbyder Google Voice et værktøj til at blokere for uønskede opkald.
Læs også:
Google dropper understøttelse af Office-formater