Læs også:
Så mange kunder oplever juridiske konflikter med leverandører
Tidligere brugte Carlsberg ikke særlig meget krudt på at definere kontrakter med leverandørerne.
Det har skabt problemer for virksomheden, der tidligere anskuede it-projekter og services som en metervare.
Men efter flere dårlige oplevelser med leverandører er det nu lavet om. Carlsberg har fundet den formular, der virker for dem.
Formularen består af lige dele fokus på kontraktformulering og forventningsafstemning med leverandøren.
Statistikken viser, at øl-producenten langt fra er den eneste virksomhed, der har bagagen fuld af dårlige oplevelser.
En undersøgelse fra Danske IT-Advokater viser, at 69 procent af de 1.000 største danske virksomheder oplever juridiske tvister og konflikter med deres leverandør.
Kontrakterne er blevet skarpere
"Vi var tidligere ikke gode nok til at præcisere vores kontrakter," erkender Mads Madsbjerg Hansen, der er ansvarlig for it-service ved Carlsberg.
Tidligere var det typisk kun én person, der var med til at udforme kontrakterne til Carlsbergs it-leverandører.
Men nu har virksomheden spredt ansvaret, så flere forskellige kompetencer får et ord med på vejen.
"Vi sætter et team sammen med folk, der har it-, it-juridisk- og indkøbsbaggrund. Hvis vi kun lader én af parterne føre pennen, overser vi let noget eller kommer til at vægte den ene dimension på bekostning af de andre," siger Mads Madsbjerg Hansen og fortsætter:
"Det er nemt at få ting til at lykkes i én dimension, men det er svært, når man både skal have en god pris, en god service og sikre at din kontrakt er i orden."
At kontrakterne er blevet skarpere, er noget der mærkes hos Carlsberg.
"Med en kontrakt, der er rigtigt udformet, er det jo meget nemt at slå op i kontrakten og afgøre uoverensstemmelser med det samme. Kan man ikke det, så påvirker det begge parter," siger Mads Madsbjerg Hansen
Her er det vigtigste for et forhold
Det handler om forventningsafstemning
Mads Madsbjerg Hansen mener, at andre virksomheder kan komme langt ved at bruge mere krudt på god gammeldags forventningsafstemning.
"Men måden at løse mange løbende problemer på er jo ikke at slå op i kontrakten hele tiden, men at tage en snak over en kop kaffe og finde en fælles løsning."
Ved at få diskuteret uenigheder helt fra begyndelsen, kan du undgå at gøre brug af dine jurister senere.
"Jo bedre kontrakten er, jo større er sandsynligheden for, at den kan blive nede i skuffen. Vi vil jo helst bruge det juridiske krudt, allerede når kontrakten laves, så vi undgår de efterfølgende konflikter," siger Mads Madsbjerg Hansen.
Dedikeret hold sikrer kontrakterne
Carlsberg trækker mest på interne it-juridiske muskler, når kontrakterne udarbejdes.
Men virksomheden har ikke noget problem med at tage eksterne kompetencer med på råd.
"Vi har oprettet et dedikeret hold, der arbejder med kontrakterne. Holdet arbejder tæt sammen med virksomhedens interne juridiske eksperter og indkøbsfolk," siger Mads Madsbjerg Hansen.
"Vi bruger også deciderede indkøbsfolk her, men vi skal også have folk med, der har viden omkring it-området, før det bliver godt," mener Carlsberg-chefen.
Læs også:
Så mange kunder oplever juridiske konflikter med leverandører