Læs også:
Så billig bliver Ateas teleselskab med skattefidus
Ib Kunøe: Her er min plan med mit nye teleselskab
I mere end et år har it-forhandleren Atea planlagt lanceringen af sit eget teleselskab.
Ideen er, at teleselskabet skal lukrere på Ateas i forvejen massive tilstedeværelse på landets arbejdspladser - og i resten af Norden.
Og udover at Atea Tele i udgangspunktet vil satse på salg af b2b-løsninger, ligger det også i forretningsmodellen at få medarbejderne til at købe deres private telefoni gennem arbejdspladsen.
Det sker ved hjælp af de skattemuligheder, der ligger i bruttolønsordningen.
Da Atea allerede har et fast greb om bruttolønsmarkedet med 410.000 medarbejdere oprettet i sin portal, kan teleselskabet fra Atea synes som en trussel mod de traditionelle teleselskaber.
Ingen nervøse trækninger hos konkurrenter
Men konkurrenterne virker ikke synderligt nervøse over konkurrencen fra den nye front.
Ifølge Telias kommunikationschef Mette Honoré er der ingen bekymring at spore hos det svenskejede teleselskab.
"Atea er bedst til at sælge hardwaren, men har ikke så godt fat i markedet for sim-kort," skriver hun til Computerworld efter at have snakket med Telias erhvervskundedirektør Morten Bentzen.
Heller ikke teleselskabet 3 ryster i bukserne.
"Vi må jo se, hvad de kommer med, men umiddelbart er vi i en branche, hvor vi er vant til konkurrence, så det tager vi ikke så tungt. Vi har nogle gode produkter til nogle attraktive priser," skriver kommunikationschef Stine Green Paulsen til Computerworld.
Oven i købet håber man her, at konkurrentens ankomst vil hjælpe med at sætte fokus på "split billing" - altså muligheden for at dele telefonregningen op i forhold til henholdsvis erhvervs- og privat forbrug.
"I forhold til split billing så er det et produkt, vi også har - og har stor succes med. Men der er potentielt stadig et rigtig stort uopdyrket marked for det produkt, så det, at der kommer en anden stor spiller og er med til at uddanne markedet - det vil skabe ekstra fokus og mere forretning for os begge," lyder det fra 3's kommunikationschef.