Læs også:
CMS-firmaer får på puklen: Forsømmer mobile platforme
CMS: Det bruges indholdssystemerne til
Guide: Skal du vælge Android, iOS eller Windows Phone?
To analytikere fra Forrester mener, at producenterne af web content management systemer (WCM) er alt for sløve til at understøtte de behov, brugerne har i forhold til de mobile platforme.
"Virksomheder og brands gør alt, hvad de kan (og bruger en masse penge) for at udvikle og understøtte mobile kunde-oplevelser. Det får os til at spørge, hvor web content management (WCM)-leverandørerne er i alt dette. Svaret for mange af dem: De mangler," lyder kritikken.
Men det passer ikke, hvis man spørger den danske CMS-rådgiver Janus Boye, der beskæftiger sig med en stribe af de mest populære løsninger til web og intranet.
"Mit indtryk er ikke, at leverandørerne er bagefter. Det, jeg ser hos kunderne, er, at CMS'erne fuldt ud kan leve op til de krav, organisationerne har," siger Janus Boye, der er direktør i J.Boye.
"Det er ikke det, jeg ser, når vi taler med kunderne om deres projekter," lyder hans reaktion på Forresters udmelding.
Forskel på CMS'erne
Janus Boye tilføjer dog, at der naturligvis er forskel på CMS'-løsningerne, og at nogle systemer er mere målrettede de mobile løsninger fra fødslen, end andre er.
"Nogle giver dig mere med end andre," siger han.
"Nogle begynder at have responsive skabeloner og ting out-of-the-box i forhold til intranet og hjemmesiden, og nogle har tænkt meget på de forskellige touch-points, du kan have - både desktop, smartphones og iPads."
Han peger på, hvad leverandørerne bør kunne hjælpe kunderne med:
"Det, som kunden har brug for, er nogle eksempler - eksempelvis på responsivt design, som er stort her i 2012. Så skal det ikke laves helt fra bunden af."
"Og så er der efterhånden også en vis grundfunktionalitet, som alle sites skal have, uanset om det er et ministerium eller en bank. Eksempelvis en god måde at lave navigation på og en god måde at lave søgning på," siger Janus Boye.
Han nævner som et eksempel, at mens det kan give god mening med mange søgeresultater på en større skærm, så giver det bedre mening med færre resultater på en lille skærm.
"Så jo mere, leverandøren kan komme med, jo mere kan man spare i implementeringstid fra kundens side."
Sådan lyder kritikken
Læs også:
CMS-firmaer får på puklen: Forsømmer mobile platforme
CMS: Det bruges indholdssystemerne til
Guide: Skal du vælge Android, iOS eller Windows Phone?
De mobile løsninger er et markant fokusområde i alt fra supermarkedskæder til forsikringsselskaber, lufthavne og mediehuse.
Løsningerne omfatter browser-versioner og apps både internt og eksternt, men kritikkken fra Forrester går på, at de bagvedliggende platforme til indholdsstyring ikke er tilstrækkeligt målrettede de mobile platforme.
"Kunderne hopper ud i det helhjertet, og de kigger efter de bedste værktøjer, løsninger og services til at kunne lave springet med succes. De ser direkte på jer, leverandører," skriver de to Forrester-analytikere.
"Ikke alle WCM-leverandører er i stand til eller positionerede til at kunne tilbyde dybe mobile løsninger. Leverandører, der mangler denne evne til at understøtte mobile initiativer, vil få en udfordring, når specifikke WCM-konkurrenter svarer på dette behov."
Dansk rådgiver ikke enig
Men Janus Boye mener netop, at de fleste CMS'er i dag er fuldt ud i stand til at understøtte de mobile satsninger hos kunderne.
Han fortæller, at langt de fleste virksomheder og organisationer, han er i kontakt med, tænker mobileløsninger både i forhold til de interne og eksterne brugere.
Der skal udvikles og tilpasses både på frontenden og backenden.
"Der er både user experience, interface, grafisk design og så selvfølgelig noget godt gammeldags programmering af de funktionaliteter, som er lidt frakoblet designet."
CMS-rådgiveren mener, at der er et helt oplagt sted at starte med at udvikle mobile løsninger.
Sådan kommer du i gang
Læs også:
CMS-firmaer får på puklen: Forsømmer mobile platforme
CMS: Det bruges indholdssystemerne til
Guide: Skal du vælge Android, iOS eller Windows Phone?
Janus Boye har følgende råd til, hvordan man kommer i gang med at udvikle løsninger til tablet-pc'er og smartphones.
"Vi anbefaler, at man kigger på top-opgaverne. Hvad er det for top-opgaver, der er relevante for medarbejderne eller kunderne?" siger han til Computerworld.
"Det er en fin metode, fordi det er noget, som nemt kan italesættes. Måske har du en fem-seks top-opgaver, maksimalt 10, og de dækker typisk 90-95 procent af alle de besøgende."
"Når man så tænker top-opgaver ned på det mobile, bliver man presset til at være endnu skarpere, for du har ikke så meget skærmplads. Er det virkelig essentielt, at den der navigation altid er øverst, og skal det der logo altid være øverst?" lyder typiske overvejelser ifølge Janus Boye.
"Og så skal top-opgaver jo ikke kun være tydelige på forsiden, men også på bagsiden. Det er hele flowet, og at du får løst den her opgave, der gør dig tilfreds."
Stigende behov for at tænke mobilt
Det mobile fokus i erhvervslivet er vokset frem med de mange smartphones og tablet-pc'er, der sendes på markedet i disse år.
Det ses blandt andet i ERP, CRM og BI-løsningerne, der i stigende grad udvikler sig til at omfattede de mobile platforme i form af smarte apps, men naturligvis også ved, at en hjemmeside i dag ikke længere bare er noget, man tilgår fra en helt almindelig desktopbrowser og navigerer rundt på med mus og tastatur.
På Gartners liste over de 10 vigtigste it-trends i det kommende år tager flere af punkterne udgangspunkt i den mobile udvikling - eksempelvis vurderer Gartner, at alle mulighederne og udfordringerne med at udvikle løsninger til de mobile enheder vil komme til at fylde meget.
"I de næste par år vil der ikke være et enkelt værktøj, der vil være optimalt til alle typer af mobil-applikationer, så forvent at skulle anvende adskillige," skriver Gartner.
Konkret fremhæves blandt andet native apps, hybrid—løsninger og HTML 5 som muligheder.
"Udviklere skal tilegne sig nye design-kompetencer for at kunne levere touch-optimerede mobil-applikationer på tværs af en række enheder på en koordineret måde."
Læs også:
CMS-firmaer får på puklen: Forsømmer mobile platforme