Det danske softwarefirma Golfbox i Silkeborg tager sit første større skridt i ambitionen om at sælge uden for Danmarks grænser.
Selskabet, der blev stiftet i sommer, udvikler et internet-baseret it-system til golfklubbers administration af medlemmer, handicap og tidsbestilling.
Systemet er nu solgt til samtlige 209 golfklubber i Norge gennem landets idrætsforbund, og ordren har ifølge Golfbox en værdi på et en-cifret million-beløb.
I sommer bebudede selskabets administrerende direktør, Per G. Asmussen, at han forventede, at systemet kunne sælges til alle golfspillende lande, og at eksporten ville tage fart i løbet af første kvartal af 2004.
Næste skridt: Tyskland
- Det internationale gennembrud vil betyde yderligere fokus på aftaler uden for Danmark direkte med de pågældende forbund, frem for enkeltstående klubaftaler, siger direktøren ovenpå den norske ordre.
Han tilføjer, at selskabet venter at slå hul på endnu to udenlandske markeder i løbet af i år, og i første omgang skulle der være gang i forretningen på det tysktalende marked inden for første kvartal.
Tidligere har selskabet også meldt om forhandlinger med Storbritannien og Australien.
Udviklingen af softwaren startede tilbage i 1999, og siden selskabet blev stiftet i sommer, er antallet af ansatte vokset fra syv til ti.
Golfbox venter at have solgt sin software til cirka halvdelen af golfklubberne i Danmark, inden året er omme.