Artikel top billede

Nu holder mannequin-dukken øje med dig i butikken

Benetton bruger nu mannequin-dukker med skjulte kameraer, som er i stand til at genkende kunderne og samle data om deres adfærd.

De fleste mennesker har efterhånden vænnet sig til at blive overvåget med skjulte overvågnings-kameraer overalt i det offentlige rum. Men nu vil butikskæden Benetton tage det ét skridt længere. Benetton vil bruge en såkaldt bionisk mannequin-dukke i sine butikker, som har et kamera indbygget i det ene øje. Nu er det altså dukken, der holder øje med dig.

Men ikke nok med det. Den er også forbundet med et system til ansigtsgenkendelse, der minder om den teknologi, som politiet bruger. Det registrerer alder, køn og andre kendetegn for den person, der bevæger sig forbi dukken, og disse mange data kan så bruges til at analysere kunderne.

"Det er skræmmende. Du forventer ikke, at en dukke observerer dig," siger analytikeren Luca Solca hos Exane BNP Paribas til Bloomberg.

EyeSee dukken sælges af det italienske firma Almax, og den ser umiddelbart helt almindelig ud. Men dukken koster omkring 30.000 kroner, og den er proppet med elektronik. Den bliver allerede brugt i USA og mindst tre europæiske lande - Bloomberg afslører dog ikke, hvilke der er tale om.

Men Almax kan allerede fortælle, hvordan flere butikker har brugt de indsamlede data til at øge deres salg. En forretning har således opdaget, at mænd bruger flere penge end kvinder i de første to dage, når der er udsalg, og en anden butik fandt ud af, at børn udgør mere end halvdelen af kunderne midt om eftermiddagen.

Benetton vil ikke selv kommentere, hvor eller hvorfor man bruger den bioniske dukke. En af de store kæder i USA, Nordstorm, mener, at teknologi til ansigtsgenkendelse går over stregen.

"Det er et landskab under forandring, men du skal altid sørge for at respektere kundernes grænser," siger talsmand Colin Johnson til nyhedsbureauet.

Juridiske eksperter advarer om, at det kan være i strid med de gældende EU-regler at filme kunderne til kommercielle formål. Det er kun tilladt at bruge kameraer i sikkerheds-øjemed, og der skal skiltes tydeligt i butikken.

"Hvis du går på Facebook, kan du se hvilke informationer de samler, og hvad de bliver brugt til, inden du starter registrerings-processen. Men hvad skal du gøre, når du går ind i en butik?" siger Christopher Mesnooh fra advokatfirmaet Field Fisher Waterhouse.

Italienske Almax fortæller, at man bruger ansigtsgenkendelse til at identificere butikkens egne ansatte, så de ikke ryger med i statistikken over kundeadfærd, og man er også i stand til at genkende de mest loyale kunder, så de kan få særlige fordele.

Det næste skridt kan blive, at dukken bliver udstyret med kunstige ører - altså skjulte mikrofoner - så man kan lytte med i, hvad kunderne siger om tøjet. Det overvejes også at installere touch-skærme i nærheden af dukkerne, hvor man kan vise produkter, der passer til kunden. Det er så den fysiske verdens svar på cookies og pop-up-reklamer.

Men en modeekspert advarer om, at det kan ende som "en digital version af en meget irriterende salgsassistent".

Hos The Atlantic undrer man sig over, at et kamera i en dukke udløser meget stærkere reaktioner end det samme kamera, der er installeret i loftet. Men måske handler det slet ikke om overvågning. Måske er der bare noget grundlæggende uhyggeligt ved mannequiner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere