Siden 2001 har Mærsk Data været på virksomhedsindkøb i Sverige, og it-virksomheden under A.P. Møller - Mærsk etablerer nu sit eget selskab i nabolandet.
Det nye svensk-registrerede selskab, Mærsk Data Sverige AB, skal samle aktiviteterne på den anden side af Øresund.
- Gennem tre år har vi i Sverige opbygget en paraplyorganisation med mange spidskompetencer, og nu mener vi, at tiden er moden til, at vi kan gå ind på det svenske marked som totalleverandør. Derfor har vi oprette et nyt selskab, siger administrerende direktør Steen H. Knudsen til Berlingske Tidende.
Sverige-togtet starter i syd
År 2001 var startskuddet for Mærsk Datas satsning i Sverige, og siden er SAP-konsulenthuset Epona, dele af Framfab og ITassign blevet slugt af A.P. Møller - Mærsk. Desuden har DMdata, der ejes af Mærsk Data og Danske Bank, åbnet et driftsselskab i Sverige sammen med WM-data.
Nu er det i første omgang blandt de mange mindre virksomheder i Sydsverige, der skal erobres kunder.
- Med placeringen i Malmø er vi fysisk tæt erhvervslivet i Sydsverige, og vi vurderer, at nærhed betyder meget for ganske mange i det daglige samarbejde, siger Steen H. Knudsen.
Ifølge direktøren har Mærsk Data på nuværende tidspunkt 2.000 it-specialister i Øresundsregionen.
Mange store satser svensk
Også CSC, IBM og NNIT, det tidligere Novo Nordisk IT, er lune på Sverige af den overordnede årsag, at markedet ganske simpelt er større end det danske. NNIT er begyndt at byde på outsourcings-aftaler på den anden side af sundet, og CSC betragter man købet af SAS´ it-selskab som brohovedet til det svenske marked.
Mærsk Datas forventninger til sidste års forretning i Sverige er en omsætning på 330 millioner kroner. Til sammenligning havde selskabet i 2002 en samlet omsætning på 3,3 milliarder kroner.
Ifølge Berlinske Tidende vil Mærsk Data sammen med nyetableringen i Sverige offentliggøre nye kunder som Alfa Laval, Tetra Pak, Sydkraft.