Artikel top billede

12 typiske fejl på dit website: Sådan undgår du dem

Undrer du dig over, hvorfor dit websted ikke har flere besøgende eller hvorfor konverteringsraten er så lav? Læs her, hvordan du retter op på, hvad der kan være galt.

Computerworld News Service: Der er meget, der kan gå galt i opbygningen af en virksomheds websted.

For at kunne beskrive nogle af de mest udbredte fejl, virksomheder begår i forbindelse med modernisering af deres websteder eller udvikling af et helt nyt, har Computerworlds søstermedie i USA foretaget en rundspørge blandt webudviklere, webdesignere og eksperter i kundeoplevelse.

Vi gennemgår her de 12 mest udbredte problemer og hvordan man løser eller undgår dem.

er.

Det er ikke ledelsen, der er målgruppen for dit websted. Det er virksomhedens kunder.

Det er noget, virksomheder alt for ofte glemmer og således skaber indhold, de selv kan lide, i stedet for indhold, deres kunder kan lide - og derfor klikker på.

"Kunderne har brug for at føle, at man forholder sig til dem," forklarer Charlie Claxton, der er direktør for kreativ strategi hos Produxs, der arbejder med design og kundeoplevelse.

Derfor er det nødvendigt for en virksomhed at "vide så meget som muligt om sine kunder og klienter ... og levere et websted, der på en præcis og passende måde taler til sin målgruppe."

Du tror måske, at dit websted handler om dig - dine produkter og tjenester - men faktisk handler det om dine kunder.

Fejl nr. 2: Du ignorerer den mobile verden.
"Cirka 20 procent af al webtrafik er via mobile enheder," fortæller Darren Hill, der er medstifter og topchef for e-handelsleverandøren WebLinc.

"Hvis du tvinger dine kunder til at fumle sig vej igennem en grænseflade, der ikke er skabt til mobil, så vil de sandsynligvis hurtigt forlade dit websted."

Sørg for, at dit websted er optimeret til mobile enheder.

Hvis det ikke er en valgmulighed med den platform, du bruger, så findes der masser af billige værktøjer og tjenester, der kan hjælpe dig til at oprette en mobil udgave af dit websted.

Her er den mest alvorlige fejl af dem alle

Fejl nr. 3: Du ændrer URL uden at omdirigere.
Dette er den fejl, der fremhæves oftest af de adspurgte eksperter.

"Under en modernisering af design eller varemærke glemmer mange virksomheder at omdirigere alle deres gamle sider til den nye tilsvarende side.

Det medfører en forfærdelig brugeroplevelse og er meget dårligt for søgemaskineoptimeringen (SEO), da værdien af disse links ikke gives videre til den nye URL-struktur," forklarer Michael Freeman, der er chef for søgning ved ShoreTel Sky, som specialiserer i cloud-baserede telefonsystemer.

Du bør derfor samarbejde med it-afdelingen før flytningen om at sørge for, at alle URL'er omdirigerer ordentligt til det nye websted.

Dette gøres let med et værktøj som Link Sleuth fra Xenu.

Tag en kopi af det gamle XML-sitemap og crawl alle de link. Vær opmærksom på de, der ikke returnerer en 301 (omdirigering, red.).

Fejl nr. 4: Du bruger fagsprog, tomme markedsføringsbegreber eller klicheer, der ikke fortæller de besøgende, hvad du faktisk gør eller sælger.
"Fortæl din målgruppe, hvad du gør ... i et klart sprog," lyder det kontante råd fra Kelly Garrett, der er kreativ direktør for Ekcetera Marketing and Design.

Og "lad være med at antage, at alle ved, hvem du er, og hvad du laver."

Fejl nr. 5: Gammel og statisk indhold.
"I dagens netværkssamfund har organisationer både et ønske om og et behov for at blive fundet," forklarer Michael W. Byrnes Jr, der er direktør for Byrnes Consulting.

"Søgemaskinerne bruger i stigende grad indhold som den vigtigste faktor, når de rangerer websteder."

Derfor er man nødt til jævnligt at tilføje nyt, relevant og beskrivende (det vil sige søgemaskineoptimeret) indhold til sit websted.

Fejl nr. 6: Du integrerer ikke med sociale medier
For at få succes i dag, hvor verden er drevet af sociale medier, er man som virksomhed nødt til at linke til sine sociale medie-kanaler som Facebook, Pinterest, Twitter fra sine websteder, både på forsiden og på produkters såkaldte landing pages (hvis det er passende).

"Hvad enten man vælger noget så enkelt som et Twitter-feed, integration med Facebook eller et fuldt udviklet community med funktioner indlejret på indholdssiderne, så er ens websted nødt til at inkorporere sociale elementer, hvis man ønsker, at det skal få nogen opmærksomhed," argumenterer Peter Friedman, der er bestyrelsesformand og topchef for LiveWorld, der arbejder med styring af brugerdrevet indhold.

Derfor skal du ikke bruge Flash

Fejl nr. 7: Du bruger Flash
"Det er svært at forstå, at der faktisk stadig er virksomheder, der anvender Flash på deres websteder," bemærker David Millili, der er topchef for udvikleren Pegasus Solutions.

"Flash kan og vil reducere chancerne for at gennemføre et salg i forbindelse med e-handel. For det første fungerer det ikke på mobile enheder heriblandt Apples mobile produkter," påpeger han.

"For det andet kan indhold i Flash ikke crawles af søgemaskiner, hvilket betyder, at der er svært at foretage søgemaskineoptimering af Flash-sites på samme måde som med et Java-site."

Fejl nr. 8: Det er ikke muligt at tilmelde sig nyhedsbrev på forsiden
"Tænk på alle de kundeemner, der ikke er klar til at købe, men som kan lide, hvad de læser, og som hellere end gerne vil tilmelde sig dit nyhedsbrev," men som du taber, fordi du ikke har en tilmeldingsknap eller -formular på forsiden."

Sådan lyder det fra Liz Lockard, der er ejer af Liz Lockard Marketing Consulting.

"E-mailmarkedsføring er en af de bedste markedsføringskanaler, hvad angår ROI - Direct Marketing Association estimerer, at investeringsafkastet for e-mailmarkedsføring i 2011 lå på 40,56 kroner per investerede krone."

Og hvis man ikke gør det let at tilmelde sig nyhedsbrev på forsiden (eller på de relevante landing pages), så mister man potentielle kunder og salg.

Er man på udkig efter en tjeneste til e-mailmarkedsføring anbefaler Lockard Aweber eller MailChimp.

Fejl nr. 9: Du har ikke testet brugeroplevelsen
"Det er generelt en kæmpefejl, hvis man undlader at teste brugeroplevelsen," påpeger Michael Beck, der er seniormarkedsføringsspecialist hos OpticsPlanet.

"De fleste virksomheder bekymrer sig om prisen, men selv hvis man blot beder en kollega om at klikke lidt rundt i det nye layout, kan man blive opmærksom på problemer, der ellers kunne gå ubemærket igennem og ende med at koste dyrt."

Derfor bør du spore brugernes adfærd

Fejl nr. 10: Du har ikke testet dit site i forskellige browsere og formfaktorer, før det lanceres
En af de "største fejl, vi har iagttaget, og som vi selv begik i starten, var at undlade at teste vores websted i alle browsere og på forskellige skærmstørrelser," fortæller Sandip Singh, der er topchef og stifter af crowdfunding-webstedet Go Get Funding.

"Nogle gange virker tingene simpelthen ikke i visse browsere eller der er fejl i layoutet."

Derfor anbefaler Singh alle virksomheder at gennemgå deres websted i alle de mest anvendte browsere (Internet Explorer 9, Firefox, Chrome og Safari) og mobil-platforme (iPad, iPhone, Android), før det lanceres.

Fejl nr. 11: Du tager sikkerheden for givet
"Der er grænser for, hvor langt man kommer med antivirussoftware," lyder det fra Alex Berry, der er chef for enterprise services hos Neustar, der rådgiver virksomheder angående datasikkerhed.

"Der sker et stigende antal distribuerede denial of service-angreb (DDoS) - målrettede store mængder webtrafik med det formål at få et websted til at gå ned - og de kan lamme salget, lead-genereringen og kundeservicen," advarer hun.

"I vores seneste spørgeundersøgelse af it-fagfolk svarer 67 procent af de adspurgte detailhandlere, som har oplevet et DDoS-angreb, at nedbruddet af deres websted kostede mere end 585.000 kroner i timen, cirka 12 millioner kroner per dag."

Løsningen er at sørge for, at dine driftsmæssige systemer og sikkerhedsprodukter er opdaterede, og desuden konstant overvåge dit websted for uregelmæssigheder, tage backup jævnligt og have en beredskabsplan klar.

Fejl nr. 12: Du sporer ikke dine besøgendes adfærd
Den bedste måde at finde ud af, hvad på dit websted der fungerer, og hvad der ikke gør - det vil sige, hvad dine kunder kan lide og hvad de ikke kan lide - er at måle det direkte.

"Måling og sporing er den bedste måde til at forstå brugernes adfærd," hævder Tim Gray, der er arbejder med indholdsstrategi hos Blue Fountain Media.

"Alligevel forsømmer mange virksomheder at foretage selv grundlæggende analyse, selvom Google tilbyder et fremragende og stærkt analyse-værktøj, der er gratis og let at installere og bruge."

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere