Læs også:
Omstridt ESDH-klub meldt til Konkurrencestyrelsen
It-kæmpe klager over stærkt udskældt esdh-udbud
Et normalt demokratisk princip er åbenhed i forvaltningen - herunder mulighed for at borgerne og offentligheden kan få indsigt i, hvordan skattekronerne forvaltes af landets embedsmænd.
Derfor findes både en offentlighedslov og forvaltningslov, der giver juridisk ret til indsigt i papirer og diverse oplysninger hos offentlige myndigheder.
Men en stærkt omstridt ESDH-brugerklub, der er blevet meldt til Konkurrencestyrelsen for at give ulovlig statsstøtte til et firma, og som står bag et kontroversielt udbud med 94 myndigheder bag, som der nu også er blevet klaget over, befinder sig et sted i loven, som reelt kan betegnes som lukket land.
I hvert fald nægter klubben pure at give Computerworld indsigt i en stribe dokumenter, som kan belyse brugerklubbens gøren og laden.
Se hele anmodningen om aktindsigt på næste side.
Afvisningen om indsigt er klokkeklar fra brugerklubbens formand, Helle Berg, fra SBSYS:
"Vi har været og vil naturligvis fortsat gerne være behjælpelige overfor din dækning af Brugerklubben SBSYS og udbudssagen."
"Men som jeg allerede har nævnt for dig, er brugerklubben en forening, som jo er stiftet på privatretligt grundlag og er dermed en selvstændig juridisk enhed," skriver hun i en mail til Computerworld.
Hensynet til medlemmer
"SBSYS er derfor ikke omfattet af offentlighedslovens regler om aktindsigt, og på den baggrund kan vi naturligvis ikke forsvare overfor vores medlemmer at agere i forhold til andet," hedder det i hendes begrundelse.
Computerworld har bedt om en klagevejledning, men klubbens formand Helle Berg, der også er digitaliseringschef i Struer Kommune henviser igen til at foreningen er "en selvstændig juridisk enhed stiftet på privatretligt grundlag".
"Foreningen er derfor ikke omfattet af offentlighedslovens regler om aktindsigt, hvorfor afslag på aktindsigt heller ikke kan påklages til andre myndigheder."
"En klagevejledning findes således af gode grunde ikke, hvorfor jeg ikke har mulighed for at hjælpe dig yderligere end at henvise til vores vedtægter, der ligger på hjemmesiden," lyder det fra hende.
Computerworld har siden bedt om aktindsigt i de tilsvarende dokumenter fra brugerklubben, som måtte være tilgået Struer Kommune, hvor formanden for den private forening altså har arbejdsplads.
Ikke sagsbehandlet hos medlemmer
Men heller ikke her er der noget at hente.
Helle Berg afviser anmodningen med henvisning til offentlighedslovens § 4, der angiver, at retten til aktindsigt alene omfatter "dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed."
"Medlemmer eller potentielle medlemmer af Brugerklubben SBSYS vil således kun være forpligtede til at give aktindsigt i dokumenter vedrørende Brugerklubben eller SBSYS i det omfang, hvor disse dokumenter har været undergivet en administrativ sagsbehandling hos den pågældende kommune m.v., herunder for eksempel dokumenter som vedrører medlemsorganisationens egen anskaffelse af ESDH-systemet SBSYS."
Konklusionen er således klar omkring dokumenterne, der beskrives på næste side, og som ville kaste lys over den private forenings virke:
"Da dokumenterne, du har anmodet om, ikke har været undergivet en administrativ sagsbehandling hos Struer Kommune, kan vi ikke imødekomme din anmodning," hedder det i afgørelsen fra Struer Kommune.
Hele anmodningen om aktindsigt
Herunder findes Computerworlds anmodning om aktindsigt.
Aktindsigt
Computerworld ønsker at belyse en række forhold om - det af nogle leverandører kritiseret offentlige samarbejde - SBSYS.
Derfor søger vi hermed aktindsigt i en stribe oplysninger:
Vi søger konkret aktindsigt i følgende:
1) Hvor mange penge har SBSYS-klubben brugt på ekstern juridisk bistand i forbindelse med udbuddet.
2) Omkring selve udbuddet søger vi indsigt i alle afgivne bud.
3) Vi søger ligeledes indsigt i skrivelser fra leverandører, der eventuelt afviser at byde.
4) Samtidig ønsker vi indsigt i eventuelle klager, skrivelser fra leverandører, eller lignende op til udbuddet. Også fra leverandører der ikke måtte være blevet prækvalificeret efterfølgende.
5) Vi ønsker indsigt i journallisten for udbuddet. Herunder en oversigt over journalliserede dokumenter i den måned ekstra man brugte på at vurdere de indkomne bud.
6) Vi søger indsigt i beslutningsreferater fra generalforsamlinger de sidste to år.
7) Vi søger aktindsigt i Strategisk Forums orientering om igangværende projekter til medlemmerme afsendt de sidste to år.
8) Vi søger aktindsigt i mødereferater fra møder i Forretningsudvalget afholdt de sidste to år.
9) Endelig søger vi aktindsigt årsrapporterne for klubben de sidste to år.