Engang var søgemaskinen Yahoo lig med porten til internettet for en del amerikanere og andre på den tidlige version af world wide web.
I dag er søgeselskabet indhentet både inden om af søge-partneren Microsoft og klart uden om af Google, der i dag står for over 80 procent af alle internet-søgninger ifølge analysesitet Stateowl.
Trods sin nuværende status som taber i søgekampen med en nuværende markedsandel på 6,86 procent af netsøgningerne har Yahoo netop leveret et kvartalsregnskab, der nok kan fremkalde et smil eller to på Yahoos direktørgange.
Selskabets nye direktør, Marissa Mayer, kan således præsentere en omsætning på knap syv milliarder kroner i selskabets tredje kvartal af sit 2011-regnskab, hvor indtjeningen også steg til 1,7 milliarder kroner.
"Vi har haft et aktivt og solidt kvartal med nogle dejlige resultater," siger Marissa Mayer ifølge Computerworlds modersite, efter hun i juli overtog styrpinden i den hensygnede søgemaskine-gigant.
Faktisk løber indtjeningen helt op i 18 milliarder kroner, hvis man medregner salget af Yahoos Alibaba-aktier, efter Yahoo har solgt sine aktier tilbage til de kinesiske ejere.
Oprejsning vil tage flere år
Selvom Marissa Mayer med sit første Yahoo-resultat nogensinde lever op til forventningerne fra blandt andre analytikerne hos Thomson Financial, er der stadig lang vej tilbage mod eliten for Yahoo.
Derfor gjorde den nye administrerende direktør det også klart, at hun agter at stramme op på især selskabets søgemarked, selv om det vil tage "flere år" at nå op over vækstraterne på markedet.
Eksempelvis udgør det amerikanske online-reklamemarked en værdi på knap 100 milliarder kroner med en vækst på 19 procent på søgemarkedet.
I den sammenhæng understregede Marissa Mayer, at Yahoo vil kæmpe benhårdt på mobilmarkedet.
"Vi har gjort fremskridt, men vi har endnu ikke formået at kapitalisere på de mobile muligheder. Derfor er vores fokus på at udforme en ordentlige mobilstrategi," forklarer hun i forbindelse med kvartalsregnskabet.