Artikel top billede

Derfor er det offentlige en bøvlet it-kunde

To offentlige it-chefer er med nød og næppe sluppet afsted på en stor it-konference, hvor de lufter deres fascination og frustration over at være offentlig kunde i et it-slaraffenland.

På Citrix' store Synergy-konference i sidste uge i Barcelona med 4.500 deltagere er omkring 100 danske medarbejdere, partnere og ikke mindst kunder også med.

Blandt kunderne finder Computerworlds udsendte Region Nordjyllands it-drift og supportchef Klaus Larsen og regionens teamleder for den tekniske infrastruktur og servere, Tom Hansen, som udgør to tredjedele af en delegation fra regionen, hvor den sidste er tekniker Torsten Thomsen.

Men de tre var nær ikke kommet afsted til de lune himmelstrøg i Cataloniens hovedstad, da det åbenbart er svært for offentlige medarbejdere at få rejsetilladelse til egne, hvor temperaturen sniger sig op over 15 grader i oktober.

"Det koster nogenlunde det samme som at rejse til Barcelona som til København, men det er åbenbart nemmere som offentlig ansat at få lov til at tage til København end at rejse hertil, hvor vi skal have et 'go' højere oppe fra," bemærker Klaus Larsen smilende, inden han stikker næven frem til en hilsen.

Kender værten vældig godt

Ingen af de tre fra Nordjylland har haft tid til at kigge på Barcelonas Gaudi-inspirerede arkitektur, fare vild i den gotiske bydel eller se stranden, da programmet er stramt.

De er heller ikke som mange andre delegerede på konferencen ude og drikke vin om aftenen, hvor konferencedagenes mange indtryk bliver vendt, drejet og skyllet ned.

"Vi kan næsten ikke tillade os at tage imod et glas vin, og vi må slet ikke selv tilbyde, da vi ikke har nogen repræsentationskonto," lyder det fra Region Nordjyllands to udsendte chefer.

De to herrer er taget til Synergy-konferencen for at få et strategisk og tekniske indblik i eksisterende og fremtidige løsninger fra it-selskabet og værten Citrix, som de har en del produkter fra hjemme i deres nordjyske datacenter.

Deroppe finder man blandt andet XenServer og XenApp.

Regionen havde også tidligere rullet XenDesktop ud til en betydelig del af sine mange læger på sygehusene, da en diktafon-applikation dikterede at blive kørt på netop Citrix' fuldfede VDI-løsning.

"Vi fandt dog ud af efter et halvt års arbejde, at vi kunne afvikle vores diktafon-app over XenApp, og så tog vi XenDesktop ud af ligningen," forklarer driftschef Klaus Larsen og nævner i samme åndedrag, at regionen sparede en faktor to - faktor fire medregnet redundans - på sin hardware i den forbindelse.

Fildeling er en no-brainer

At tage til en konference i Barcelona giver indspark af den karakter, så de regionale it-folk fra Nordjylland kan komme videre i deres interne arbejdsgange.

Kæmpe-udfordring med consumerization

Især en løsning som ShareFile - en Dropbox-løsning til erhvervslivet - har pirret nysgerrigheden på konferencen.

"Sagen er lige nu, at vi ikke har overblik over, hvordan vores brugere sender dokumenter rundt, og derfor står vi med en potentiel problemstilling med, at folk gemmer dokumenter i Dropbox, hvilket for øvrigt er ulovligt i den offentlige sektor. Så en professionel Dropbox-løsning er en no-brainer hos os," siger Klaus Larsen.

"Vi ønsker dog, at benytte Sharefile eller lignende løsninger på vores eget storage, da vi har masser af jern, men vi skal have fundet ud af, hvordan det skal ske rent praktisk," indskyder teamleder for koncern-it's infrastruktur-team, Tom Hansen.

Også Citrix' annoncerede samarbejde med Cisco har vakt de to offentlige chefers interesse, da regionen i 2013 står over for et større projekt med at stramme op på sin ind- og udgående nettrafik.

"Vi har en blød kant med åbne sygehuse, og derfor må vi have en hård kerne i vores datacenter, hvor vi kan styre vores data," fortæller Tom Hansen.

Offentlig It-as-a-Service

En kommende produktlancering, Project Avalon, til virtualisering af Windows-applikationer til pc'er og håndholdte enheder, er også noteret i Region Nordjyllands papirer.

For den store, underliggende it-udfordring for regionen er lige nu - i lighed med mange andre steder - at de omkring i alt 17.000 brugere i Region Nordjylland med tiden tager deres egne digitale enheder med ind på hospitalerne, hvorefter det bliver svært at kontrollere datastrømmene.

"Vi skal løse vores brugeres behov hurtigere i dag end i går, og brugerne er ofte mere innovative end it-afdelingen. Så vi skal finde ud af, hvilke rammer vi skal bygge til dem," siger Klaus Larsen.

Hans udsagn bliver bakket op af Tom Hansen.

"Vi er der jo for vores brugere, for hvis vi går mod hele consumerization-bølgen, så finder folk simpelthen andre løsninger i deres hverdag eller - ultimativt - en anden arbejdsplads," forklarer it-teamlederen.

Tom Hansen fremhæver derfor, at automatiserede løsninger er vejen frem, så regionens it-folk kan koncentrere sig om at understøtte de forretningsmæssige krav.

"Stabil drift er noget, der blev klaret for 10 år siden, og nu er fremtidens it-ansatte forandringsvillige, hvor jævnlige kurser bør være et krav for at følge med udviklingen. Vi kan ikke outsource os ud af udviklingen, men vi skal kompetenceudvikle os hele tiden," supplerer Klaus Larsen.

Kan ikke bare købe løs

Men en ting er menneskelige kompetencer, en anden er maskinelle behov.

Det offentlige har besværlige indkøb

Og her efterlyser de to chefer fra Nordjylland lettere tilgange til it-indkøb i den offentlige sektor.

For på trods af, it-folkene fra Region Nordjylland får en masse inspirationer på konferencen, kan de ikke bare hive it-produkter ned fra hylderne, selvom flere Citrix-produkter passer rigtig godt i regionens nuværende tekniske set-up.

"Vi er i den offentlige sektor udbudsramte, og det gør os til en besværlig kunde, fordi vi er tvunget til at kigge på pris for det enkelte produkt i et udbud frem at se på omkostningerne for hele vores datacenter som én helhed," lyder det fra regionens it-drift og supportchef, Klaus Larsen.

"Vi har generelt uendeligt mange krav og love, vi skal overholde, og som vi må sende videre til en leverandør. Derfor kunne jeg godt ønske mig, at it-producenterne bør prioritere at få en større forståelse for vores krav. Fokus er i stedet på deres egen bundlinje, hvilket er helt fair, men de skal jo også være der for vores skyld," fortsætter han.

Giv os brugbare apps

På nordjydernes ønskeliste over leverandørsamarbejde med det offentlige er apps-udvikling virkelig et område, som de to regionale it-chefer savner.

For når en sygeplejerske skal tilse en patient med den ene hånd ville et tiltag som live-opdatering af patientoplysninger med den anden hånd til det rette fagpersonale være en kæmpehjælp til at få de sengeliggende hurtigere på højkant.

"Ja, vi ved jo godt, at der er alle disse mobile enheder, men styring af indholdet er jo ekstremt vigtigt," forklarer Klaus Larsen.

Region Nordjyllands it-drift og supportchef påpeger derfor, at det offentlige som helhed også selv må være bedre til at opdrage på sine it-leverandører, og ikke kun tage it-producenterne over knæet og give dem med stokken, når noget går galt eller mangler.

"Bod er typisk en del af en aftale, men jeg tror i højere grad på, at gulerodsmetoden ville virke bedre, så leverandørerne blev belønnet, når de opfyldte vores krav. Det ville motivere dem mere til eksempelvis at være med til at udvikle brugbare apps til vores behov," siger Klaus Larsen.

Indtil videre må han sammen med Tom Hansen og Torsten Thomsen nøjes med at tage hjem til Nordjylland stærkt inspireret af mange nye produkter, uden dog at kunne specificere i regionens udbudsmateriale, hvad der bør satses konkret på.

"Vi kunne selvfølgelig også vælge at købe og køre al it i det offentlige Danmark centralt og spare en masse penge, men så ville vi miste regionale ønsker, fleksibilitet og konkurrencen mellem leverandørerne, hvilket kunne blive dyrere på længere sigt," lyder det fra Klaus Larsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere