Danskerne går i banken på deres smartphones og tablet-pc'er som aldrig før, og 4.600 af dem har svaret i en undersøgelse.
Rådgivningsvirksomheden Loyalty Group har i BrancheIndex Bank 2012 spurgt privatkunderne i den danske banksektor, og kunderne kårer Danske Banks mobilbank-applikation som den, de er mest tilfredse med.
Modsat er Nordeas kunder ikke videre begejstret for deres mobilbank.
Danske Bank ligger side om side med Handelsbanken, mens Nordea altså kommer ud blandt ni banker som den, kunderne er mindst tilfredse med.
Nordea er Danmarks næststørste bank, mens Danske Bank er den største.
Mobilsiden.dk lavede for nylig en undersøgelse, der viste samme resultat
"Det er tankevækkende, at Nordea ikke har formået at gøre mere ud af deres mobilbank. For manges vedkommende er det næsten den eneste kontakt, de har med deres bank, og derfor kan mobilbanken på mange måder ses som Nordeas ansigt udadtil i dagligdagen," siger seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group om undersøgelsens resultater.
Ringe brugervenlighed
Det er brugervenligheden i Nordeas mobilbank, det er galt med, mener kunderne.
Også her scorer Danske Bank højest, mens Nordea må nøjes med en bundplacering.
"Brugervenligheden og de muligheder der ligger i mobilbanken, bør og skal stemme overens med det overordnede billede, som Nordea ønsker at tegne af sig selv. Mobilbanken er en del af kundeoplevelsen og Nordea dumper fælt i forhold til de andre store banker," siger Mikkel Korntved.
Loyalty Group- analysen viser, at brugeroplevelsen har en betydning for kundeloyaliteten, selvom seniorrådgiveren ikke mener, at kunder skifter bank udelukkende på grund af mobilbanken.
"Men det kan være et dagligt irritationsmoment for kunderne, især når de kan se, at andre banker formår at tilbyde deres kunder en flot og brugervenlig løsning," siger Mikkel Korntved.
De ni banker i undersøgelsen placerer sig således i undersøgelsen: Danske Bank, Handelsbanken, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank, Sydbank, Nykredit, Lån & Spar Bank, Spar Nord Bank og Nordea.