EnergiMidts bredbåndsdirektør Martin Romvig er en glad mand.
I næste uge runder fiberselskabet de første 40.000 kunder, og dermed er selskabets oprindelige målsætning om antallet af kundetilslutninger nået.
Heraf er cirka 95 procent privatkunder.
"Det er en stor milepæl, for 40.000 kunder var det mål, vi i sin tid satte os, da vi gik i gang med fiberudrulningen i 2004 til 2005. Men det betyder selvfølgelig ikke, at vi stopper nu, for der er stadig mange borgere, der er interesserede," lyder det fra bredbåndsdirektøren.
Større midtjysk bælte
Han fortæller, at fiberudrulningen tager udgangspunkt i fiberselskabets elforsyningsområde, der dækker et større midtjysk område i et bælte, der løber syd for Limfjorden til Horsens Fjord over byer som Herning, Viborg og Silkeborg.
Fiberselskabet ser lige nu forretningen sprede sig i randområderne til det midtjyske forsyningsområde.
"Men kun med udgangspunkt i steder, hvor det er muligt at lave en rentabel business case," bedyrer Martin Romvig.
Han tilføjer, at det er selskabets generelle holdning til fiberforretningen.
For én ting er antallet af kunder. Noget andet er, om det rent faktisk er lykkedes at tjene penge på dem.
Fibereventyret med store tab
Lige siden elselskaberne kastede sig ud i milliardstore fiberinvesteringer, har det nemlig ikke skortet på kritiske røster, der forudså store tab.
Kritikken gik blandt andet på, at elselskaberne ikke havde erfaring og evner til at begå sig i den konkurrenceprægede telebranche, og at fiberselskaberne derfor spillede hasard med elkundernes penge.
I dag har fiberselskaberne tilsammen brugt mere end ni milliarder kroner på at rulle fiber ud, hvoraf omkring fem milliarder kroner er afskrevet igen.
Og med de milliardstore nedskrivninger og en række konkurser er det, selv om fiberselskaber nogle steder er begyndt at opskrive værdien igen, stadig svært at se bort fra kritikken.
Men EnergiMidts bredbåndsdirektør fortæller dog med slet skjult stolthed i stemmen, at selskabet, i modsætning til størstedelen af konkurrenterne, ikke har foretaget nogen ekstraordinære nedskrivninger.
Sådan er økonomien i selskabet
Og økonomisk går det ifølge bredbåndsdirektøren rimeligt efter planen.
"Selvfølgelig skal vi hver eneste dag se på, hvordan vi optimerer forretningen, men vores indtjening har siden 2009 udelukkende været positiv på driftsresultatet, og jeg tror ikke, der går mere end et år til halvandet, før vi får et positivt resultat på bundlinjen," siger han.
Han tilføjer, at selskabet, i forhold til indtjeningen på bundlinjen, kun er omkring et år bagefter i forhold til den forretningsplan, der blev lavet i 2004.
"Set i lyset af hvor stor en forretningsplan og hvor mange ubekendte, der var dengang, synes vi bestemt, det er tilfredsstillende," siger han.
Han fortæller, at driftsresultatet på fiberforretningen i 2010 landede på et lille etcifret millionbeløb. Det var i 2011 vokset til 38 millioner kroner.
"I 2012 forventer vi et driftsresultat på 68 millioner kroner, lyder det fra bredbåndsdirektøren.
Under budget
Disse tal er dog ikke at finde i EnergiMidts regnskaber, da tallene her ifølge Martin Romvig kun viser de samlede kommercielle aktiviteter.
Ser man på elselskabets samlede kommercielle aktiviteter fremgår det af regnskabet, at det i 2011 gav et negativt driftsresultat på 73 millioner kroner mod 129 millioner kroner året før.
Det fremgår desuden af regnskabet, at der har været udfordringer med fiberen undervejs.
"Det realiserede resultat er under det budgetterede niveau for den fortsættende aktivitet. Dette skyldes hovedsageligt et mindre bruttoresultat på fiberbredbånd som følge af den hårde vinter i 2011, der betød, at kundeoptaget i 1. halvår blev meget forsinket," står der i regnskabet.
EnergiMidt satser på GPON-teknologien
At EnergiMidt i modsætning til konkurrenterne har undgået de ekstraordinære nedskrivninger forklarer fiberdirektøren blandt andet med, at man i højere grad end konkurrenterne har valgt at satse på den såkaldte GPON-teknologi.
"Det har hele vejen igennem været meget vigtigt for os, når vi har taget valg, at se på, hvad der gav bedst forretningsmæssig mening, og hvad der har de laveste driftsomkostninger efterfølgende."
"Her har GPON i vores beregninger vist sig at være markant billigere end et punkt-til-punkt netværk, og det vurderer vi er en af årsagerne til, at vi har haft et positivt driftsresultat i et par år," fortæller han og tilføjer, at det er muligt at have færre aktive knudepunkter end et punkt-til-punkt netværk.
Derfor har vi ikke brug for tilbudte tudekiks
Selv om EnergiMidt ifølge Martin Romvig kører nogenlunde efter den oprindelige plan, mener han, at den generelle fortælling om elselskabernes fibereventyr har været for negativ.
"Jeg mener, at den afledte positive konsekvens og de effekter, fiberudrulningen har haft for et område som vores i form af jobskabelse, har været undereksponeret. Det undrer mig," lyder det fra Martin Romvig.
Han synes generelt elselskabernes fiberudrulning har været lige lovlig meget udskældt.
"Nogen vil nok bede mig om at tage en tudekiks, men i lyset af den generelle situation i samfundet i en krisetid, synes jeg, fiberudrulningen har været for udskældt. Den har haft positive effekter på lokalsamfundet, både i form af jobskabelse, og ved fremadrettet at stille lokalsamfundene styrket med en god infrastruktur," lyder det fra Martin Romvig.