I starten af denne måned gik en af de største producenter af kontormøbler, amerikanske Steelcase, i luften med et nyt 3D-univers, hvor kunderne kan skabe deres egen kontorindretning og se, hvordan andre virksomheder har indrettet deres kontor. Teknologien bag er udviklet hos et lille dansk firma, LoveMyHome, som allerede har et indretningsværktøj til private hjem.
Selvom danskerne nu skal levere teknologi til at indrette store kontorer, har firmaet faktisk sine rødder et helt andet sted - nemlig i spilbranchen.
"Idéen til LoveMyHome startede ganske klassisk med, at vi selv havde behov for et godt indretnings-værktøj i forbindelse med en flytning. På det tidspunkt havde vi travlt med at udvikle computerspil i et andet firma, der var stiftet et par år forinden," fortæller salgschef Jesper Brandt.
En kort søgning viste at udbuddet af indretningsværktøjer til forbrugere var meget begrænset på daværende tidspunkt. De bedste løsninger var udviklet til fagfolk og professionelle, ikke til forbrugere.
"Med vores baggrund i udvikling af komplekse 3D-spil og applikationer havde vi den tekniske indsigt til hurtigt at kunne se det kunne gøres meget bedre. Ønsket var at skabe et indretningsværktøj designet til forbrugeren - hvor man kan undgå tidskrævende besøg i fysiske analoge butikker og i den sidste ende et redskab til at træffe de rigtige beslutninger," siger Jesper Brandt.
Det blev så til et indretningsværktøj og en 3D shopping platform, hvor man kan indrette sit hjem i et virtuelt miljø. Men det hele bygger på spilteknologi.
"LoveMyHome er primært bygget på Unity, som er en dansk udviklet spilmotor. Vi blev tidligt glade for Unity og har ligget i slipstrømmen på dem, mens de er vokset fra en mindre dansk virksomhed til en dominerende faktor i spilindustrien. Alle vores udviklere i LoveMyHome har en baggrund fra spilindustrien. Derfor faldt det os naturligt at bruge en computerspils-teknologi," siger Jesper Brandt.
Han mener, at spilteknologien er med til at give firmaet et forspring i forhold til konkurrenterne.
"Det var et stort sats at bygge vores teknologi på Unity, da det ikke var set før på det marked - men det viser sig nu at have været den rigtige beslutning.. De fleste af vores konkurrenter er låst i forældet teknologi med væsentlig dårligere performance," siger han.
Ifølge Jesper Brandt er Unity-motoren da også en af de primære årsager til, at Steelcase har valgt teknologi fra LoveMyHome. Han fortæller, at forberedelserne og udviklingen har stået på i snart 10 måneder siden den første dialog mellem Steelcase og LoveMyHome.
De har forsøgt at skabe en industristandard for, hvordan virksomheder fremover vil planlægge indretningen af deres kontormiljø.
Nu satser det danske firma på at etablere sig på det amerikanske marked og udbrede sin teknologi til andre forhandlere og producenter.