Læs også:
Desktop virtualisering: Er festen allerede forbi?
Sådan får du mest virtuel desktop for pengene
Salget af virtuelle desktops (VDI) vokser hos it-selskabet Citrix i Danmark.
Dog ikke vildt og voldsomt.
VDI i form af produktet XenDesktop står således i første halvår af 2012 for 75 procent af væksten i omsætningen hos den amerikanske it-virksomhed i Danmark, når man spørger selskabet danske landechef, Mads Skalbo.
"Ingen tvivl om, at VDI vokser, men vi kan også konstatere, at udviklingen af markedet ikke har vokset så stærkt, som vi troede, det ville," fortæller Mads Skalbo.
Han forklarer, at en af udfordringerne i VDI-salget har været, at teknologien skal skubbe gammel teknologi til side først, selv om Citrix sammen med konkurrenten fra VMware for godt fem år siden udskreg VDI som den næste store virtualiseringsbølge på højde med servervirtualisering.
Glem one-size-fits-all
VDI-bølgerne er ikke gået så højt, som det blev forventet i forrige årti.
Mads Skalbo fremhæver i den sammenhæng, at man måske ikke skal hænge sig så meget i tekniske termer som eksempelvis VDI (virtuel desktop infrastruktur), men i stedet fokusere på, hvad kunderne reelt vil have.
"Vores kunder har et behov i forhold til at få adgang til data, filer og applikationer, og det kan vi løse på mange måder," siger Mads Skalbo.
Han henviser her til, at Citrix er leveringsdygtig i applikationslevering med blandt andet et af selskabets flagskibsprodukter, XenApp.
"Vi mener ikke, at en one-size-fits-all-løsning er det rigtige, og derfor har vi flere produkter end den rene VDI-løsning," siger han.
Han tilføjer, at Citrix rent faktisk hjælper store kunder med at nedskalere licenser fra VDI til XenApp, hvis det er i kundens interesse.
Taber gerne penge på kort bane
Det betyder reelt, at kunden lægger færre penge hos Citrix.
"Det er meget kortsigtet hele tiden at forsøge at sælge den dyreste løsning, og vi vil da gerne bevare vores kunder i det lange løb," fortsætter Mads Skalbo.
Så udbredt er VDI i Danmark
Citrix danske landechef vil dog på ingen måde afvise, at VDI fremover kan blive et stort hit, selvom flere it-forhandlere, som Computerworld har talt med, påpeger, at VDI-festen måske er ved at være slut, inden den overhovedet kom i gang.
"Jeg tror, vi først kun lige er ankommet til festen," siger den danske landechef fra et selskab, der har store økonomiske interesser i at sælge VDI.
Hver tredje bruger VDI i Danmark
At VDI-festen ikke er helt uden puls, viser tal fra it-analysehuset IDC, som i september udførte en spørgeskemaundersøgelse omkring VDI-brugen i Danmark.
Her tilkendegav 31 procent af de danske virksomheder med 10 eller flere ansatte, at de bruger desktop virtualisering i højere eller mindre grad, og 17 procent svarede, at de overvejer det.
IDC-analytiker Anders Elbak peger på, at for mange er VDI et overkill, og ofte er det økonomien, som stopper den slags projekter.
"I modsætning til server-virtualisering giver VDI meget små umiddelbare besparelser. For at få business casen til at gå op, er virksomhederne nødt til at dokumentere værdien af de opnåede fordele ved eksempelvis at give medarbejderne mobile desktops, der kan anvendes på forskellige pc'er og andre devices," udtaler Anders Elbak.
Samtidig peger han på, at en international IDC-undersøgelse fra 2011 fremhæver Citrix som markedsledende inden for desktop virtualiseringen med VMware lige i hælene.