Er det, som om opdateringerne på din Facebook-side får mindre og mindre opmærksomhed?
Så er det måske ikke bare indbildning.
Det skyldes sandsynligvis en ændring, som Facebook sidste måned lavede i den såkaldte Edgerank-algoritme.
Edgerank-algoritmen er så at sige den formel, der afgør, hvilke opdateringer der bliver præsenteret for den enkelte Facebook-bruger.
Og ifølge det amerikanske magasin Adweek betyder de seneste ændringer i algoritmen, at opdateringer fra virksomheder og organisationer med Facebook-sider nu kun bliver vist for halvt så mange Facebook-brugere som tidligere.
Markant mindre eksponering
En del mennesker tror, at en Facebook-opdatering bliver vist for alle mennesker, der har liket en side.
I virkeligheden får du som Facebook-bruger som udgangspunkt kun vist de opdateringer, som Facebook vurderer er mest relevante for dig.
Og ifølge en undersøgelse foretaget af det amerikanske medieburea We Are Social betyder den seneste ændring i Facebooks algoritme, at det nu kun er 12 procent af de mennesker, som har liket en virksomhed, der får en given opdatering at se.
Før den 25. september, da Facebook ændrede algoritmen, var tallet 25 procent.
Ifølge Adweek er We Are Social blot et af flere amerikanske pr-bureauer, der gennem den sidste måned har oplevet effekten.
Forskellen er mindre i praksis
Meget tyder dog på, at det er de færreste virksomheder, der i praksis vil opleve en stor forskel.
For angiveligt betyder algoritme-ændringen, at opdateringer nu i endnu højere grad end tidligere kun vil blive præsenteret for de folk, der er tilbøjelige til at kommentere, like og dele en virksomheds opslag.
Mens de folk, der bliver siet fra, vil være folk, der ikke tidligere har vist udpræget interesse for en virksomheds opdateringer.
Skaber Facebook et kunstigt behov?
Det er dog værd at bemærke, at ændringen kommer kort tid efter, at Facebook har indført en betalingsløsning, der gør det muligt for virksomheder at få deres opdateringer eksponeret for endnu flere Facebook-brugere.
Det har blandt andet fået tech-side Mashable til at beskylde Facebook for med ændringerne i Edgerank at skabe et kunstigt behov for synlighed - og dermed et marked for den nye betalingsløsning.
Læs også:
Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne
Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet