En satsning på at sælge mere til private kunder, er slået fejl.
Derfor har direktør for EDB-Centret i Holstebro, Kent Petersen måtte skille sig af med en medarbejder.
"Det er et stort kunststykke med bemanding. Vi havde en salgsassistent, vi var nødt til at sige farvel til. Privatkunderne kommer sjældnere til vores butik. Det var ikke manden, men markedet, det var galt med," siger Kent Petersen, der indrømmer, at han måske burde have taget den beslutning noget tidligere.
EDB-Centret er netop kommet ud med et regnskab, som for andet år i træk viser underskud. Før skat er underskuddet i 2011/12 på 65.557 kroner, hvilket er en halvering i forhold til underskuddet året før, hvor det nåede et minus på 157.028 kroner.
Direktør Kent Petersen hæfter sig ved, at underskuddet kan henføres til afskrivninger.
"Hvis du ser på, hvad vi har tjent før afskrivninger, så har vi overskud," siger han og forklarer:
"På driften har vi trods alt et fornuftigt overskud, og det er bedre end året før. Men vi har store afskrivninger på butikken, som vi byggede om for to og et halvt år siden. Og det er de afskrivninger, der giver os underskuddet," siger han.
Før afskrivningerne har EDB-Centret et positivt resultat på godt 90.000 kroner.
Kent Petersen indrømmer blankt, at han hellere ville have kunne aflevere et regnskab, der viser et overskud på den reelle bundlinje.
"Vi har meget travlt i vores erhvervsafdeling, men har ikke haft et godt nok fokus på den bruttoavance, vores butikssalg har givet," siger han.
"Vi tog først konsekvensen i februar, og det har ikke nået at have effekt på regnskabet."
Den relative succes med erhvervskunderne, betyder også, at butikkens fokus bliver lavet om. Fremover skal produkterne, der sælges via EDB-centret i højere grad rettes mod erhvervslivet.
"Vi skal også tjene penge på butikken. Det er ikke sådan, at vi har tænkt at lukke døren for de private kunder, men vi kommer nok til at have flere business og kontor-relaterede varer i butikken fremover," siger Kent Petersen.
Han tror derfor også på, at næste regnskab bliver noget bedre. Og så bliver der måske også plads til yderligere fokusering.
"Vi har positive kapacitetsproblemer i forhold til vores erhvervskunder. Her knokler vi for at følge med, så der skal ske noget. Vi kommer nok til at satse mere erhvervsrettet og teknisk, så vi kan få den kapacitet til at passe. Hvis vi skal vokse, bliver det nok den vej, vi skal gå," konstaterer Kent Petersen.