(Opdateret) I årets andet kvartal overhalede Acer Group storebror HP og blev Danmarks bedst sælgende pc-producent med en markedsandel på 23,5 procent. Til sammenligning har den hidtidige nummer ét HP en andel af markedet på 20,5 procent. De to havde i samme kvartal sidste år henholdsvis 14,8 og 26,9 procent af markedet.
"Acer voksede næsten 90 procent i forhold til andet kvartal 2011 og nåede næsten samme niveau som for et par år siden. Producenten har i en periode haft problemer med kanalen efter en kraftig lageropbygning, men det ser ud til, at lagervarerne er blevet solgt," siger Anders Elbak, chefanalytiker, IDC Nordic.
Konklusionen må være, at selv om krisen som sådan ikke helt har sluppet sit tag i Danmark, så har mismodet tilsyneladende sluppet sit tag i pc-køberne. I årets andet kvartal købte danskerne således 19 procent flere pc'er, end folket gjorde i samme periode sidste år.
"Eftersom HP og Acer typisk kæmper direkte om dominansen i consumer-markedet, betyder det oftest, at hvis den ene går frem, går den anden tilbage," siger IDC-analytikeren.
Bærbare vs. stationære
IDC har også opgjort salget fordelt på bærbare og stationære computere.
Hvis vi ser på procenterne, så er den stationære computer til private kunder den store vinder med en fremgang på 38 procent, mens 'taberen' fremgangsmæssigt er skrivebords-pc'en til erhvervslivet, hvor salget kun er gået frem med fem procent.
Ud over Acer er det kun Asus, der kan notere sig en vækst i salget fra Q2 2011 til Q2 2012, og det er endda en særdeles beskeden fremgang på bare 0,1 procent. Når ret skal være ret, så er også "Andre" gået frem med 1,2 procent. "Andre" er her den store underskov af mindre forholdsvis ukendte fabrikater, som her ses i tabellen uden navne.
Måske tegn på, at køberne er på vej til at blive mindre mærkebevidste og i højere grad skeler til prisen end til et kendt logo. Sandhedsværdien af den teori skal dog lige funderes med et par kvartalers salgstal mere, før den er bæredygtig.
Drivvåde harddiske
HP's tilbagegang kan i øvrigt til dels skyldes, at lige præcis HP var blandt de leverandører, som var mest påvirket af oversvømmede haddiskfabrikker i Thailand efter tsunamien sidste år.
"Derudover har HP tabt nogle sager til Lenovo i BtB segmentet," konstaterer Anders Elbak.
Bemærkelsesværdigt er det også, at Apple, den tilsyneladende evigt populære ungersvend med det rappe design, også har måttet kapere en nedgang i salget. Fra 11,3 procent i Q2 2011 til 10,4 i den samme periode i år.
Alt i alt blev der solgt 348.400 computere i andet kvartal mod 292.000 i samme kvartal sidste år svarende til en vækst på 19 procent.
Læs mere:
- Krisen sender det danske pc-salg til tælling
- Nu er kunderne klar til at investere i it igen
- HP slagter hver fjerde pc-model
- [b]Pc-profeterne: Hvem skal man tro på?[/b]
PC Salget i Danmark 2. kvartal 2012
2011 Q2 | 2012 Q2 | Vækst | ||
Erhverv | Stationær | 52.800 | 55.500 | 5 procent |
Bærbar | 96.300 | 111.200 | 15 procent | |
Privat | Stationær | 24.600 | 33.900 | 38 procent |
Bærbar | 118.400 | 147.800 | 25 procent | |
Total | Total | 292.000 | 348.400 | 19 procent |
Markedsandele
2011 Q2 | 2012 Q2 | |
Acer Group | 14,8 procent | 23,5 procent |
Hewlett-Packard | 26,9 procent | 20,5 procent |
Lenovo (inkl. Medion) | 19,9 procent | 18,2 procent |
Apple | 11,3 procent | 10,4procent |
Asus | 7,1 procent | 7,2procent |
Dell | 7,0 procent | 6,1 procent |
Andre | 12,9 procent | 14,1 procent |